Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Zelfbeschikking - over de intelligente snelheidsregelaar

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op 19-05-2021

Ik ben maar wat opgelucht dat ik voorlopig zelf nog baas mag blijven over mijn gaspedaal. Dat zegt Werner Van Kerckhoven van AutoGids.

Europa introduceert slimme snelheidsregelaar in 2022

Wat in 2019 nog maar een voorstel was van Europa, lijkt intussen zo goed als in zijn finale vorm te liggen: vanaf 2022 moeten alle nieuw geïntroduceerde auto’s uitgerust zijn met een zogenoemde intelligente snelheidsregelaar. Modellen die op dat moment al in de showroom staan, krijgen nog tot 2024 om zich diezelfde technologie eigen te maken. Dat staat te lezen in een Europees wetsontwerp, waarvan de bekrachtiging door het Europese parlement niet meer dan een formaliteit lijkt te worden.

Vanaf 2024 zal er dus allicht geen enkele nieuwe auto meer te koop zijn zonder zo’n systeem, dat voorgeprogrammeerde gegevens combineert met beelden van een camera en een geolokaliseringsfunctie om de bestuurder niet alleen te wijzen op de geldende snelheidslimiet, maar ook om te voorkomen dat hij of zij die limiet overschrijdt. In theorie had dat zelfs een harde grens kunnen worden: de elektronica zou het simpelweg onmogelijk kunnen maken om sneller te rijden dan op dat moment toegestaan, maar zover is het niet gekomen.

Volharden in de boosheid

In eerste instantie zal dit systeem de vorm aannemen van een waarschuwingssignaal dat steeds opdringeriger gaat klinken naarmate je volhardt in de boosheid – vergelijkbaar met de waarschuwing wanneer je verzuimt om je veiligheidsgordel vast te klikken. Bovendien zou de bestuurder die waarschuwing alsnog kunnen uitschakelen – al zou ze na elke start wel weer opnieuw actief moeten zijn.

Dat klinkt al een stuk minder invasief dan het oorspronkelijke opzet, en sommigen hebben het dan ook over een zwaktebod, tot stand gekomen onder druk van de almachtige autolobby

Dat klinkt al een stuk minder invasief dan het oorspronkelijke opzet, en sommigen hebben het dan ook over een zwaktebod, tot stand gekomen onder druk van de almachtige autolobby. Zij hadden veel liever gezien dat de technologische waakhond de bestuurder had gemuilkorfd, eerder dan dat nu het omgekeerde mogelijk is. Nochtans ben ik maar wat opgelucht dat ik (voorlopig) zelf nog baas mag blijven over mijn gaspedaal. En niet omdat ik een hardrijder ben – integendeel zelfs – maar omdat de systemen waarnaar verwezen wordt, nog niet het beoordelingsvermogen hebben dat sommigen hen toedichten.

Verre van feilloos

Akkoord, dit soort technologie heeft de jongste jaren vooruitgang geboekt, maar toch leert de praktijk dat ze nog altijd verre van feilloos is. Bebouwde kommen of zones 30 die niet herkend worden, aan- of afkondigingsborden die gemist worden, het ene systeem heeft er al meer last van dan het andere. Heel af en toe komen we zelfs nog de klassieker tegen, waarbij de camera de bordjes achteraan op een vrachtwagen voor een verkeersbord houdt – en plots mag je zogezegd maar 60 km/u meer op de snelweg. Sommige van die ‘slimme’ systemen weten nog niet eens dat de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom in Vlaanderen al jaren terug verlaagd is van 90 naar 70. 

Ik mag er niet aan denken wat er zou gebeuren als die soms fantaisistische snelheidsbeperkingen onherroepelijk de snelheid van het voertuig zouden gaan bepalen. Zelfs de weerstand in het gaspedaal waarvoor sommigen pleiten, is voor mij een brug te ver zolang de foutenmarge in de huidige technologie zo groot is. Laat ons dus maar beginnen met dat akoestische signaal. Dat zal misschien al irritant genoeg worden... 

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten