Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Formule 1 / De Grote Prijs van België door de ogen van onze F1-specialist

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-08-2022

Wat is onze F1-specialist bijgebleven van de Belgische grand prix in Spa-Francorchamps, op een circuit dat het talent van de coureurs en de aerodynamische kwaliteiten van de wagens in de verf zet?

Inleiding

De Grand Prix van België, de eerste ronde van het kampioenschap na de zomerstop, is vaak het toneel van een regen van persberichten waarin de geruchten van het "silly season" worden bevestigd of ontkend, of het nu gaat over rijderstransfers of teamveranderingen. Dat was ook dit jaar weer het geval met de bevestiging dat Daniel Ricciardo McLaren aan het einde van het seizoen zal verlaten, zonder dat bekend is waar hij zal rijden.

Maar het was ook de gelegenheid om enkele ingrijpender bewegingen officieel te maken: het einde van de steun van Alfa Romeo aan het team van Sauber aan het einde van het seizoen 2023, de komst van Audi in 2026 - waarbij het open geheim van het partnerschap met Sauber om contractuele redenen gehandhaafd blijft - en bovenal het behoud van de Belgische grand prix voor een extra jaar in 2023!

Op de piste werd de herstart gekenmerkt door de toepassing van nieuwe technische richtlijnen betreffende porpoising (het stuiteren) en de flexibiliteit van de platte vloerplaat. Sommigen hoopten dat deze door Mercedes geëiste maatregelen het bedrijf met de ster ten goede zouden komen ten koste van Red Bull en Ferrari. De rode wagens hadden wat van hun hematocrietwaarden verloren, maar de Zilverpijlen profiteerden er niet van om dichterbij te komen - vooral in de kwalificatie - terwijl de blauwe raketten met hun gele neuzen sterker bleken dan ooit. Voeg daarbij de genadeloze overgave van de leider van de Oostenrijkse ploeg en zelfs de gridstraf kon niet verhinderen dat hij "thuis" won. Vooral in afwezigheid van enige verstoring van het weer, een zeldzaam fenomeen op de Ardense "rodelbaan".

Formula 1 - Belgian Grand Prix - 2022

Samenvatting van de race

De kwalificatie was duidelijk: Max Verstappen vooraan, de Ferrari's van Sainz en Leclerc en de Red Bull van Perez een wereld daarachter en de rest van het veld in een ander universum. Ondanks het feit dat hij bestraft werd voor het vervangen van verschillende onderdelen van zijn krachtbron - net als Leclerc - en hij veertiende moest starten voor de Ferrari-piloot, had de aanvoerder in het wereldkampioenschap geen enkele moeite om zich snel een weg te banen naar de top vier.

Zijn opmars werd verder bevorderd door de safety car, veroorzaakt door de opgave van Lewis Hamilton na een botsing met Alonso in de eerste ronde in Pouhon, terwijl Valtteri Bottas een bocht verder zijn Alfa Romeo crashte nadat hij in de volgende ronde werd geduwd. Terwijl Sir Lewis zijn fout erkende, was zijn Finse ex-teamgenoot het hulpeloze slachtoffer van een spin van de slechte boordloper Latifi. Het was niet het verjaardagscadeau waarop Bottas, die afgelopen zondag 33 jaar werd, had gehoopt.

Leclerc werd gehinderd door een stuk plastic dat de koelinlaat van zijn rechtervoorrem blokkeerde. Hij ging al vroeg naar de pits om nieuwe banden te monteren en vertrok achteraan het veld. Hij klom moeizaam terug naar de vijfde plaats en probeerde in de voorlaatste ronde - tevergeefs - zachte banden te gebruiken om de beste ronde van de race neer te zetten. Helaas verhinderde Alonso's Alpine hem dat en viel hij één plaats terug. Er zijn van die dagen...

Vooraan behield Sainz, die op pole was gestart voor Pérez, zijn voorsprong tot zijn eerste stop. De kloof tussen de Ferrari en de Red Bull werd afgelopen weekend duidelijk toen Verstappen, die ook op zachte banden was gestart, zijn stint tegen de klok zonder haperen bijna tien ronden langer volhield. De Nederlander liet zijn teamgenoot snel achter zich en nam de leiding van de race over. Tot aan de finishvlag loste hij niet meer en pakte zo zijn negende overwinning van het seizoen in veertien races. Pérez verzekerde zich van de dubbel voor Red Bull, maar kon zijn leider niet evenaren. De als derde geplaatste Sainz hield de Mercedes van Russell af voor de laatste podiumplek.

In het hart van het veld speelden er gelukkig levendiger debatten met de Alpines als de voornaamste trekkers. Uiteindelijk werd Alonso vijfde, voor de Ferrari van Leclerc en de tweede Alpine van Ocon, opnieuw geklopt door zijn toekomstige ex-teamgenoot. We mogen vooral de geweldige prestatie van Sebastian Vettel niet vergeten, die de punten voor de achtste plaats wist te pakken na een race vol zelfopoffering en schranderheid te hebben geleid. Hij bleef Pierre Gasly's Alpha Tauri voor, die blij was eindelijk weer eens in de punten te rijden, en de Williams van Alex Albon, die een nieuwe prestatie leverde nadat hij de hele race tegenstand had geboden aan Strolls Aston Martin, Ricciardo's en Norris' McLaren, Tsunoda's Alpha Tauri en Zhou's Alfa Romeo.

Resultaten GP België

  1. Max VERSTAPPEN (Red Bull)
  2. Sergio PEREZ (Red Bull)
  3. Carlos SAINZ (Ferrari)
  4. George RUSSEL (Mercedes)
  5. Fernando ALONSO (Alpine)
  6. Charles LECLERC (Ferrari)
  7. Esteban OCON (Alpine)
  8. Sebastian VETTEL (Aston Martin)
  9. Pierre GASLY (Alpha Tauri)
  10. Alex Albon (Williams)

Wereldkampioenschap coureurs

  1. Max VERSTAPPEN – 284 punten
  2. Sergio PEREZ – 191 punten
  3. Charles LECLERC – 186 punten
  4. Carlos SAINZ – 171 punten
  5. George RUSSEL – 170 punten
  6. Lewis HAMILTON – 146 punten

Wereldkampioenschap constructeurs

  1. Red Bull – 475 punten
  2. Ferrari – 357 punten
  3. Mercedes – 316 punten
  4. Alpine – 115 punten
  5. McLaren – 95 punten
  6. Alfa Romeo – 51 punten

Tops

Wie houdt Max Verstappen nog van zijn tweede wereldtitel? Mad Max was zo snel dat zelfs zijn rivalen machteloos stonden tegenover de Belgisch-Nederlandse coureur. Met een combinatie van talent, intelligentie en agressiviteit overtrof Verstappen de F1 in Spa op een circuit waar het meer om het talent van de coureur draait dan de kwaliteiten van de auto. Een prachtige demonstratie!

Alpine is inderdaad de vierde kracht in het veld. Van de turbulente affaire Alonso-Piastri is op het circuit weinig te merken. Ze spelen duidelijk boven McLaren, hun rivalen voor de vierde plaats in het constructeurskampioenscha. De blauwe auto's met de met een pijl aangegeven A belandden opnieuw allebei in de punten, net achter de grote kanonnen. Het team boekt vooruitgang en de A522's zullen in Monza formidabel uit de hoek komen met hun topsnelheid op het rechte stuk. Misschien dat ze zelfs Mercedes jennen.

Schitterende prestatie van Alex Albon aan het stuur van zijn bescheiden Williams. Op een circuit waar hij van houdt, gaf de Anglo-Thaise coureur ook een demonstratie. En niet alleen in de race, want op zaterdag klom hij zelfs op naar Q3, waar hij de negende tijd neerzette vóór de McLaren van Lando Norris en op amper 60 duizendste van een seconde achter de Mercedes van George Russell geraakte! Petje af!

Formula 1 - Belgian Grand Prix - 2022

Flops

Ferrari maakte geen gebruik van de zomerpauze om haar afdeling strategie op orde te brengen. Tussen een mislukte poging tot "towing" - wanneer een coureur de slipstream aan zijn teamgenoot geeft - in de kwalificatie en het nutteloze terugroepen van Leclerc aan het einde van de race om de beste ronde in de race te scoren - die hij dus niet haalde door een hinderende Alpine van Alonso die voor hem bleef, waardoor de Monegask "twee" punten verliest -, heeft de Scuderia opnieuw gefaald. Erger nog, deze keer was de F1-75 niet eens de beste wagen op de piste en had hij zijn vaardigheid verloren om zijn banden beter te beheren dan de Red Bull. Wat blijft er nog over voor Ferrari? Hoop, maar niet veel.

McLaren maakte veel lawaai door Ricciardo te ontslaan en niet te aarzelen om de lachende Australiër een veeg uit de pan te geven, maar de technici in Woking zijn duidelijk niet veel beter en de oranje auto kreeg dit weekend een klap in het gezicht van zijn rivaal Alpine. Zelfs de ambitieuze en getalenteerde Norris kwam er deze keer niet mee weg.

Lewis Hamilton maakt niet per se veel fouten, maar deze keer was de botsing met Alonso in de eerste ronde duidelijk zijn fout. Na een uitstekende start, zij het niet zo goed als die van de Spanjaard, verwarde Sir Lewis snelheid met haast en was hij vastbesloten om zijn rivaal te passeren zodra hij in Combes op de rem trapte. Hij liet geen ruimte voor de Alpine en lanceerde zijn Mercedes de lucht in met daarna een klapper van een landing.

Afgezien van de opgave direct na deze capriool, zou de Brit ook gevolgen kunnen ondervinden in Monza. Als voorbeeld voor de jongeren onderscheidde de zevenvoudig wereldkampioen zich ook op een verkeerde manier: hij weigerde naar het medisch centrum te gaan, zoals de wedstrijdleiding had gevraagd. Jammer!

Formula 1 - Belgian Grand Prix - 2022

Gespot: Spa en de terugkeer van de grindbakken

Velen vreesden een ramp voor het spektakel met de terugkeer van de grindbakken aan de rand van het circuit, een heikele oplossing voor F1-wagens en hun fragiele onderdelen. Dat was niet het geval. Het spektakel van de snelste eenzitters ter wereld op het mooiste circuit ter wereld was grandioos en de parel van de Ardennen maakte het mogelijk het talent van bepaalde coureurs in de schijnwerpers te zetten.

Meer bepaald twee rijders toonden in onze ogen de verdiensten aan van zulke "ouderwetse" veiligheidsvoorzieningen. Door niet langer toe te staan dat de rijders zonder schade van de baan kunnen gaan, maar door zulke fouten juist te bestraffen, kunnen de beste rijders - zij die beter in staat zijn met grenzen te flirten - een duidelijker verschil maken. En dit verklaart waarschijnlijk voor een groot deel de uitzonderlijke prestaties, op hun respectievelijke niveaus, van Max Verstappen en Alex Albon, zowel in de kwalificaties als tijdens de race!

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten