Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Formule 1 / F1: actieve aerodynamica vanaf 2026 voor spannendere races

Geschreven door Yeelen Möller op 20-01-2023

Naast nieuwe motoren gaat de Formule 1 in 2026 ook op zoek naar een nieuwe aerodynamische formule om het racen spannender te maken. DRS zal blijven, maar er komen ook actieve vleugels voor meer downforce als je een auto volgt.

2026 wordt opnieuw het jaar van de revolutie binnen de Formule 1. De hybride motoren gaan op de schop en zullen vanaf dan tot 50% van hun vermogen via de elektrische component. Bovendien zullen ze aangedreven worden door "duurzame" brandstof, iets wat het weer interessanter maakt voor constructeurs om mee te doen in de sport. Audi heeft bijvoorbeeld al aangekondigd dat het met Sauber in zee gaat, na het vertrek van Alfa Romeo. Maar de veranderingen hebben niet enkel betrekking op de motoren.

Grondeffect + actieve aerodynamica

Ook de aerodynamica wordt opnieuw onder de loep genomen, na in 2022 al volledig te zijn veranderd om het gemakkelijker te maken om andere auto's te volgen. De auto's die nu rondrijden, ontwikkelen hun downforce via het grondeffect, wat minder 'vuile lucht' oplevert en het dus gemakkelijker maakt om dichtbij te blijven rijden zonder al te veel downforceverlies. En in 2026 gaat dat nog een stapje verder, zo vertelt Pat Symonds, technische chef bij de Formule 1.

De regels zijn nog niet vastgelegd, maar het voorstel dat nu op tafel ligt, is om de wagens uit te rusten met actieve aerodynamica. Door beweeglijke vleugels te installeren is het mogelijk om het downforceverlies te compenseren als je dichtbij een voorligger rijdt. Zo moet het nog gemakkelijker worden om een spannende strijd aan te gaan voor een positie op het circuit. DRS zal nog steeds aanwezig blijven om het einde van zo'n gevecht mooi te kunnen afronden met een inhaalmanoeuvre. 

F1 DRS train

Einde van de DRS-trein?

Als het de F1 lukt om deze regels op een goede manier te implementeren, zou dat het einde kunnen betekenen van de zogenaamde 'DRS-treinen', waarbij een tragere auto meerdere andere piloten ophoudt die wel binnen het DRS-gebied kunnen komen, maar downforce missen om dicht genoeg te komen in de bochten voor een inhaalmanoeuvre op het rechte stuk. De toegenomen luchtweerstand zou dan gecompenseerd worden door de slipstream die je krijgt van je voorligger. We zijn benieuwd...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten