Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Formule 1 / Formule 1 2023 – Wat je moet weten

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-03-2023

Wat heeft de Formule 1, na een seizoen 2022 dat bijzonder gedomineerd werd door Red Bull en Max Verstappen, in 2023 voor ons in petto? Dit moet je weten voordat je het nieuwe seizoen induikt.

De Formule 1 introduceerde in 2022 een nieuw reglement. Het moest de kaarten opnieuw schudden en zorgen voor meer spektakel met auto's die elkaar beter konden volgen. Mercedes nam een knieval en Red Bull domineerde na de zomerstop. Maar de Ferrari's stonden weer vooraan en de rest van het veld werd aanzienlijk strakker. Wat kunnen we verwachten in jaar twee van deze nieuwe generatie F1?

Zijn Red Bull en Max Verstappen nog altijd de favorieten?

Objectief gezien zijn de titelhouders de belangrijkste kandidaten voor hun eigen opvolging, zowel in het constructeurs- als in het rijderskampioenschap. De wintertests hebben een efficiëntere en snellere Red Bull RB19 aan het licht gebracht, zowel over een ronde als over lange stints. Max Verstappen moest de beste tijd van de drie testdagen weliswaar aan zijn teamgenoot Sergio Pérez laten, maar de Nederlander bevestigde dat hij nog steeds de te kloppen man is. En hoewel de Mexicaan meer op zijn gemak leek achter het stuur van zijn nieuwe auto, is het moeilijk om hem in de loop van een seizoen zijn tweevoudig wereldkampioen te zien uitdagen. Christian Horner zal het in ieder geval niet toestaan.

Zijn Ferrari en Mercedes de enige outsiders?

De Ferrari SF-75 was vorig seizoen duidelijk de snelste auto in de kwalificatie. De tweede helft van het seizoen bracht echter een aantal ontwikkelingen aan het licht die het tempo van de rode auto's in de race onder druk zetten. Voeg daarbij strategische missers, rijdersfouten en een gebrekkige betrouwbaarheid, en de hoop op de titel(s) was vervlogen. Voor 2023 heeft de Scuderia orde op zaken gesteld. Exit Mattia Binotto, hallo Fred Vasseur. De Fransman heeft het organigram al herschikt en een nieuw hoofd strategie aangesteld. WWat de Ferrari SF-23 betreft, die perfectioneert het concept van zijn voorganger en moet eindelijk kunnen rekenen op een betrouwbare en krachtige aandrijflijn. Er zal dus rekening moeten worden gehouden met Charles Leclerc en Carlos Sainz. Maar de nieuwe baas zal waarschijnlijk een keuze moeten maken om aanspraak te kunnen maken op de rijderskroon.

Bij Mercedes was 2022 een lang slagveld. De Mercedes W13 en zijn "zero pod"-concept maakten het de ingenieurs van het Duitse merk moeilijk. Maar het concept werd toch behouden op de Mercedes W14, die profiteerde van kleine wijzigingen in het technisch reglement om de reboundproblemen die vorig seizoen zo hinderlijk waren, uit te wissen. Genoeg om Lewis Hamilton en George Russell te laten concurreren met Max Verstappen? Op bepaalde circuits zeker, maar dat zal zeker niet het geval zijn bij de start van elke GP

Welke verrassing zal 2023 brengen?

Aan het einde van de wintertests, drie dagen rijden in Bahrein, liet een vierde team een sterk potentieel zien: Aston Martin. De groene auto's zijn sinds het einde van het seizoen 2022 aanzienlijk geëvolueerd en lijken hun vleugels te hebben gevonden, tot grote vreugde van een Fernando Alonso die gretiger is dan ooit. De Spanjaard heeft verklaard dat hij tijdens de eerste race in het weekend van 4 en 5 maart op het Sahkir-circuit in Bahrein zal mikken op het podium. De Aston Martin AMR23's zijn indrukwekkend over een ronde en in lange stints en zouden de verrassing van het jaar kunnen zijn!

Nieuwigheden in de F1 voor 2023

Op technisch vlak is de hoogte van de diffusor van de F1-bolides 2023 met 15 mm verhoogd, terwijl de aanvaarde flexibiliteit van de vlakke vloer werd verminderd om het pompen of 'porpoisen', dat vaak voorkomt bij auto's met grondeffect, tegen te gaan. Ook met betrekking tot de spoilers werd een en ander gewijzigd om het makkelijker te maken vlak achter een andere eenzitter te rijden. Verder is het minimumgewicht met 3 kg verlaagd, terwijl de rolbeugel nu bestand moet zijn tegen hogere belastingen.

De echte nieuwtjes betreffen zoals gezegd echter de rijdersduo's bij bepaalde teams en de komst van drie nieuwelingen: Nick De Vries bij Alpha Tauri in de plaats van Pierre Gasly, die bij Alpine de naar Aston Martin vertrokken Fernando Alonso is gaan vervangen, Oscar Piastri bij McLaren ter vervanging van Daniel Ricciardo, die tot derde rijder is ‘gedegradeerd’ bij Red Bull, en Logan Sargeant, de Amerikaan die bij Williams de Canadees Nicholas Latifi vervangt.

Heeft de Grote Prijs van België nog een toekomst?

In 2023 staat België nog altijd op de Formule 1-kalender, die 23 raceweekends telt, waarvan zes met een sprintrace op zaterdag, tegenover drie in 2021 en 2022. Spa-Francorchamps is een van de zes circuits met een korte race op zaterdag, samen met Baku (Azerbeidzjan), Spielberg (Oostenrijk), Losail (Qatar), Austin (VS) en Interlagos (Brazilië).

Normaal staat het Belgische evenement alleen nog voor dit jaar op het programma, maar Vanessa Maes, directeur van de Grand Prix van België, reisde naar Bahrein om de Belgische kandidatuur voor de komende seizoenen te verdedigen. Zij verzekerde zich ervan dat het circuit en het evenement voldoen aan de eisen van Liberty Media op het gebied van politieke steun, infrastructuur en het historische belang van het Ardense circuit in het wereldkampioenschap Formule 1.

Twee evenementen maken hun debuut op de kalender: de Grand Prix van Qatar – eigenlijk een terugkeer, na een eerste editie in 2020, in volle coronapandemie – en die van Las Vegas, de derde Amerikaanse race na Miami en Austin. Het seizoen begint in het weekend van 4 en 5 maart in Bahrein en eindigt op 26 november in Abu Dhabi.

KALENDER

5 maart            GP van Bahrein (Sakhir)

19 maart          GP  van Saoedi-Arabië (Djeddah)

2 april              GP van Australië (Melbourne)

30 april            GP van Azerbeidjzan (Bakou)

7 mei               GP van de Verenigde Staten (Miami)

21 mei             GP van Emilia-Romagna (Imola)

28 mei             GP van Monaco (Monte-Carlo)

juni               GP van Spanje (Barcelona)

18 juni             GP van Canada (Montréal)

juli               GP van Oostenrijk (Spielberg)

juli               GP van Groot-Brittannië (Silverstone)

23 juli             GP van Hongarije (Budapest)

30 juli              GP van België (Spa-Francorchamps)

27 augustus    GP van Nederland (Zandvoort)

september   GP van Italië (Monza)

17 september GP van Singapore (Singapour)

24 september GP van Japan (Suzuka)

oktober        GP van Qatar (Losail)

22 oktober      GP van de Verenigde Staten (Austin)

29 oktober      GP van Mexico (Mexico City)

november    GP van Braziiël (Sao Paulo)

18 november  GP van de Verenigde Staten (Las Vegas)

26 november  GP van Abu Dhabi (Abu Dhabi)

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten