Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / ACEA & Trump willen coronacrisis gebruiken om emissieregels te versoepelen

Geschreven door Yeelen Möller op 31-03-2020

In Europa gebruiken de lobbygroepen van de auto-industrie de coronacrisis als excuus om te proberen de CO2-doelstellingen uit te stellen, terwijl in de VS president Trump van de gelegenheid gebruikmaakt om Obama’s regels terug te draaien.

In een sterk staaltje opportunisme hebben de verenigingen van de autoconstructeurs (ACEA), leveranciers (CLEPA), bandenfabrikanten (ETRMA) en garages (CECRA) een brief gestuurd naar Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, om de CO2-doelstellingen nog wat uit te stellen. Als reden hiervoor geven ze de coronacrisis op, die de sector veel geld kost en bovendien de ontwikkelingen stillegt. Maar volgens Transport & Environment heeft deze crisis helemaal geen negatieve impact op de gemiddelde CO2-uitstoot van verkochte wagens. Integendeel zelfs.

Onterecht?

T&E verwijst naar de bankencrisis van eind 2008, die als gevolg had dat de consument eerder kleinere en zuinigere wagens ging kopen. Het resultaat: een recorddaling van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens met 5,1%. De organisatie ziet daarom geen reden waarom het vooropgestelde vlootgemiddelde van 95 g/km dit jaar niet gehaald zou kunnen worden, aangezien een daling van de verkoop in absolute aantallen geen invloed heeft op dat gemiddelde. Dat wordt natuurlijk wel beïnvloed door het soort auto’s dat wordt verkocht, en laat nu net de op dit moment lucratieve SUV’s minder goed scoren op het vlak van verbruik.

Bovendien ligt de Europese verkoop van EV’s in de eerste twee maanden met 6% marktaandeel (een record!) perfect binnen de volgens T&E noodzakelijke 3 tot 7%. En als de algemene verkoop van 2020 sterk afzwakt, zouden die eerste twee maanden bovendien extra belangrijk kunnen zijn. Opvallend is dat de drie grote Duitse autogroepen, VW, Daimler en BMW, al hebben laten weten het voorstel om de CO2-doelstellingen uit te stellen, niet te steunen.

Trump draait terug

Ook in de VS wordt van de coronacrisis geprofiteerd om regels door te voeren terwijl de publieke aandacht op iets anders is gevestigd. President Trump zou namelijk volgens Electrek, een nieuwswebsite over elektrisch vervoer en duurzame energie, van plan zijn de verbruiksmaatregelen te versoepelen die ingevoerd werden door president Obama. De oorspronkelijke verplichting voor de constructeurs was om elk jaar een gemiddelde verbruiksdaling van 5% te realiseren tussen 2021 en 2026, met als doel een gemiddeld theoretisch verbruik van 54,5 miles per gallon, oftewel 4,4 l/100 km. Voor Trump is een daling van 1,5% al genoeg, met als drogreden dat auto’s dan goedkoper en/of veiliger kunnen worden. In september werd het al verboden voor staten om individuele emissiestandaarden in te voeren.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten