Sinds de herfst van 2024 past de EU definitieve antisubsidieheffingen toe op elektrische auto’s die uit China worden ingevoerd, en dat voor een periode van vijf jaar. Doel: concurrentievervalsing corrigeren en de verzwakte Europese industrie beschermen.
Tegelijkertijd stelde Brussel meer flexibiliteit voor bij de CO₂-doelstelling van 2025, om constructeurs wat ademruimte te geven zonder de trajecten richting 2030-2035 los te laten. Die “strategische dialoog” leverde een actieplan voor de auto-industrie op, met aandacht voor competitiviteit, financiering van batterijen en de uitrol van laadinfrastructuur.
Maar...
Renault en Stellantis hebben een duidelijke boodschap ingediend: pas de regels aan die zijn bedacht voor grotere en duurdere voertuigen, zodat ook kleine stads- en compacte elektrische auto’s in Europa rendabel kunnen worden geproduceerd.
In de Europese pers pleitten hun topmannen voor een apart kader voor kleine auto’s – naar het voorbeeld van de Japanse kei cars. Zonder dat dreigt de economische logica te verdwijnen en verhuist de productie naar China. De boodschap is eenvoudig: zonder aanpassingen staan de fabrieken en instapmodellen – de specialiteit van de Europese volumemerken – het eerst op de helling.
Europees actieplan
Het actieplan voor de auto-industrie omvat onder meer:
- een pakket aan reguleringsvereenvoudiging (herziening van typegoedkeuringseisen, beter afgestelde overgangstermijnen),
- instrumenten voor de uitrol van laadpalen en netwerkverbindingen,
- en vraagondersteunende systemen, zoals sociale leasing, om de elektrische auto toegankelijker te maken.
Aan de aanbodzijde wil Brussel de batterijketen beveiligen (gerichte standaardisatie, kritieke materialen) en publieke steun afhankelijk maken van criteria rond duurzaamheid en veerkracht. Daarbovenop komen handelsmaatregelen: verfijning van oorsprongsregels om ontwijking van heffingen te vermijden, en voorwaarden voor buitenlandse investeringen zodat die meer waarde en knowhow in Europa creëren.
Alles samen kan dit een kader vormen dat gunstig is voor lokaal geproduceerde kleine elektrische auto’s – zonder dat er een letterlijke “wet voor kleine auto’s” wordt geschreven.
Mikken en schieten
Commissievoorzitter Ursula von der Leyen vat de filosofie samen: decarbonisatie en competitiviteit combineren door het tempo aan te passen, niet het beoogde einddoel. Concreet: de doelstellingen voor 2030-2035 blijven overeind, maar met extra handvaten voor het instapsegment – precies daar waar de strijd met Chinese merken het hevigst woedt.
Brussel moet overbodige regelgeving schrappen, betaalbare energie en laadinfrastructuur garanderen en zorgen voor een eerlijk speelveld, klinkt het. Als dit pakket werkt, kan de Europese industrie precies in dit cruciale segment van de “kleine” auto’s het initiatief kunnen terugnemen.
Bronnen: Europese Commissie/Reuters – Illustratie: AutoGids x ChatGPT