Op de CEO Investor Day in New York heeft Hyundai zijn roadmap voor 2030 voorgesteld. Aan beleggers en aanverwante belanghebbenden presenteerde CEO José Muñoz er een als ambitieus te omschrijven toekomststrategie voor.
En dan wordt er tegenwoordig gegoocheld met termen zoals "een revolutionaire productuitbreiding", "technologische innovatie", "baanbrekende elektrificatietechnologieën", "softwaregedefinieerde mogelijkheden die de automotive ervaring zullen herdefiniëren" en "de evolutie van autoconstructeur tot mobiliteitsprovider".
Maar wat staat er nu echt in die Roadmap 2030...
Doel
Wereldwijd wil Hyundai 5,55 miljoen wagens verkopen tegen 2030. Van dat totaal moeten er 3,3 miljoen voertuigen ook geëlektrificeerd zijn. Opgepast: dat wil niet zeggen dat ze ook volledig elektrisch zullen zijn.
Range extender
Vanaf 2027 zal Hyundai een nieuwe generatie elektrische auto's met range extender introduceren, met een rijbereik van om en bij de 1.000 kilometer. Die moeten de overgang naar EV's vereenvoudigen in gebieden waar de koudwatervrees te groot is om meteen over te stappen naar een volledig elektrische wagen.
Regionale modellen
Om beter in te spelen op lokale marktvereisten wil Hyundai ook werk maken van "regionale" modellen. Voor Europa hebben ze het dan over de productieversie van de op de IAA Mobility in München voorgestelde Concept Three.
Pick-uptruck
Hyundai wil ook nieuwe segmenten penetreren en kijkt daarvoor in de eerste plaats naar de bedrijfswagenmarkt. Dan spreken ze niet alleen over bestelwagens, maar ook over een middelgrote pick-up voor de Verenigde Staten.
Genesis
Het luxemerk van Hyundai wil sterk groeien, naar 350.000 exemplaren in 2030. Genesis moet nieuwe markten aanboren en zijn imago als premiumbrand versterken, onder meer door de deelname aan de 24 Uur van Le Mans.
Meer N
Inzetten op emotie, dat is ook iets waarmee Hyundai zich hoopt te onderscheiden van de concurrentie. En daarvoor moet de N-divisie zorgen, met meer sportieve versies die ook de autofanaten willen aanspreken.