Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Carlos Tavares heeft scherpe kritiek op de Euro 7-norm

Geschreven door Frédéric Kevers op 23-02-2023

De grote baas van Stellantis is aan het lobbyen tegen de Euro 7-emissienorm, die hij onzinnig vindt. Er zou geen ecologisch voordeel aan zijn en de kosten ervan zouden de ontwikkeling van betaalbare elektrische auto's afremmen.

Carlos Tavares draait zijn hand niet om voor een boude uitspraak en spreekt zich voortdurend uit tegen de gedwongen elektrificatie van de auto-industrie, vooral in Europa. Het is dan ook zijn taak om de belangen van zijn industrie te beschermen. De CEO van Stellantis is niet mals voor de Europese instanties wat betreft de toekomstige Euro 7-norm, die in 2025 wordt ingevoerd. De Franse topman is vooral getriggerd door de nog strengere normen voor de uitstoot van vervuilende stoffen zoals stikstofoxiden (NOx) en koolmonoxide (CO). De normen zouden onnodig en duur zijn zonder echt ecologisch voordeel, terwijl ze de ontwikkeling van betaalbare elektrische auto's zouden belemmeren.

Te korte deadline

Met een invoeringsdatum van juli 2025 zou de Euro 7-norm ook niet voldoende tijd laten aan de constructeurs om de verbrandingsmotoren conform te maken. De moeite die erin gestoken moet worden, zou te groot zijn om menselijk, financieel en technisch vlak voor de winsten die behaald zouden kunnen worden qua uitstoot.

Te duur en onnodig

Tavares is ook niet te spreken over de kosten die aan de klant zouden worden doorgerekend. De ontwikkeling van aandrijflijnen die conform zijn aan de Euro 7-norm, zou betekenen dat wagens met een verbrandingsmotor – al dan niet geëlektrificeerd – uitgerust moeten worden met nieuwe katalysatoren, partikelfilters en een complex elektronisch beheer die een enorme meerkost zouden meebrengen. Een meerkost die niet veel zou opbrengen, gezien het naderende verbod op verbrandingsmotoren in 2035 – een deadline die hij overigens graag versoepeld zou zien.

Bovendien zouden de investeringen voor Euro 7-motoren ten koste gaan van de ontwikkeling van betaalbare elektrische voertuigen. Dat druist in tegen de belangen van de klanten, de constructeurs en de wetgevers, wiens logica steek moet houden in de praktijk. Hoe meer mensen een elektrische auto kunnen betalen, hoe sneller de uitstoot van het wegverkeer zal dalen.

Wel nog goede kanten, ondanks alles

De CEO van Stellantis prijst wel de inspanning van de Euro 7-norm wat betreft de beperking op fijnstof van banden en remmen. Een problematiek die zowel te vinden is bij auto's met een verbrandingsmotor als bij elektrische wagens. Deze normen brengen dus echt een voordeel met zich mee qua luchtkwaliteit en daarmee volksgezondheid, wat zich op termijn kan terugverdienen op financieel vlak. De Euro 7-norm legt een verlaging van de NOx-uitstoot op met 35% voor personenwagens en bestelwagens en zelfs 56% voor bussen en vrachtwagens. De door remmen uitgestoten deeltjes moeten met 27% worden verlaagd.

Bron: Reuters

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten