Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Fabrieken overgeleverd aan energiekosten

Geschreven door Hans Dierckx op 29-09-2022

Met een jaarlijks energieverbruik van 253 gigawattuur is de Gentse fabriek van Volvo, net als de meeste Europese industriële sites, sterk blootgesteld aan de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen.

Krijg je het al benauwd van je eigen energiefactuur, dan werp je maar beter geen blik op die van een autofabriek, die zoveel verbruikt als een grote gemeente (het equivalent van ongeveer 12.500 gezinnen). Zo leren althans cijfers die we aangereikt kregen vanuit de Volvo-fabriek in Gent. De kostprijs is navenant. “Een deel van de gas- en elektriciteitstarieven is vast, maar voor het variabele gedeelte verwachten we dat die de komende maanden vijf tot tien keer zo hoog kunnen liggen als vroeger”, aldus woordvoerder Barbara Blomme.

LEES OOK: Volvo gaat zijn batterijen niet in Gent produceren

In het totale verbruik van 253 gigawattuur heeft elektriciteit het grootste aandeel: 101 GWh, waarvan meer dan de helft nodig is in de spuitafdeling, onder andere voor het elektrostatisch lakken, en een kwart in de lasfabriek, die de verschillende koetswerkpanelen tot een geheel smeedt. Ook het gasverbruik van 71 GWh zit hem voor het grootste deel in de lakstraat, meer bepaald in de droogovens. Zij souperen vier vijfde van het aardgas op, de rest gaat naar de verwarming van de productiehallen tijdens de winter.

Onder andere voor dat laatste bouwde Volvo samen met papierfabrikant Stora Enso (en met Vlaamse subsidies) in 2016 een warmtenet, dat via een 2 kilometer lange pijpleiding onder het kanaal Gent-Terneuzen restwarmte van de papier- naar de autofabriek pompt. Dat warme water wordt ingezet voor de verwarming, en ook weer in de spuitfabriek. Het vertegenwoordigt de laatste 81 GWh van het totaalverbruik. De stroomfactuur wordt ten dele gedempt doordat de Volvo-fabriek zich een stuk zelfvoorzienend maakte door het afgelopen decennium drie windmolens en 15.000 zonnepanelen te installeren.

“Een fabriek kan volledig op hernieuwbare energie draaien. Maar zover zijn we nog niet.” (Barbara Blomme)

De Audi-fabriek in Brussel gaf ons geen cijfers over haar totale verbruik, maar kijkt eveneens aan tegen hogere energiekosten. Op papier is het een CO2-neutrale productiesite, onder andere door de aankoop van biogascertificaten, maar in de praktijk dient ook Audi Brussels aardgas aan te kopen. Wel beschikt Audi in Vorst over meer dan 100.000 vierkante meter aan zonnepanelen, goed voor een opbrengst van zo’n 9 GWh, oftewel 15 procent van het elektriciteitsverbruik.

Eind augustus sloeg de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka na een rondvraag nog alarm over de stijgende energiekosten. Een derde van de Vlaamse bedrijven zou overwegen de productie te verminderen of zelfs stil te leggen als de prijzen nog verder stijgen, omdat de rentabiliteit in het gedrang komt. Die noodkreet kwam er nadat de gasprijs op de groothandelsmarkt door het dak was gegaan, voorbij de 300 euro per mWh. Enkele dagen later zakte die prijs weer onder de 250 euro, wat weliswaar nog altijd bijna het tienvoud is van een jaar voordien.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten