Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ford houdt fabriek in Saarlouis 7 jaar langer open

Geschreven door Kevin Kersemans op 30-03-2023

In 2025 zal in het Duitse Saarlouis de laatste Ford Focus van de band rollen. De constructeur heeft zich nu echter geëngageerd om de fabriek open te houden tot in 2032, waardoor 1.000 werknemers minstens tot dan in dienst kunnen blijven.

Afgelopen zomer raakte bekend dat Ford in 2025 zou stoppen met de productie van de Focus en Focus Clipper. Dat betekende ook slecht nieuws voor de fabriek in het Duitse Saarlouis waar de compacte middenklasser en break van de band rollen, want tegelijk liet Ford weten dat het naast zijn site in Keulen zijn fabriek in het Spaanse Valencia had uitgekozen om zijn toekomstige EV's te gaan bouwen, eerst op basis van het MEB-platform van Volkswagen, later met zijn eigen technologie.

LEES OOK Ford: transformatie en verkoop van Duitse fabrieken

Oorspronkelijk was gezegd dat Ford zijn fabriek in Saarlouis, die op dit moment zo'n 4.500 mensen tewerkstelt, in 2025 ook zou sluiten, al zou wel naar een overnemer worden gezocht. Om dat proces te vergemakkelijken heeft de constructeur nu laten weten de vestiging toch langer te willen openhouden, tot in 2032, weliswaar met een sterk gereduceerd personeelsbestand.

Geen productie meer

Ford benadrukt wel dat het plan om na 2025 geen auto's meer te produceren in Saarlouis, overeind blijft. De ongeveer 1.000 personeelsleden die er aan het werk zullen kunnen blijven, hebben dus niets te maken met de productie van de Focus, maar enkel met het openhouden van de fabriek totdat een overnemer wordt gevonden.

Op dit moment tonen drie partijen interesse om de site over te nemen: naast het Chinese BYD zouden dat ook de Canadese groep Magna en het Nederlandse VDL Nedcar zijn, die allebei auto's bouwen in opdracht. 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten