Geen kostuum, maar een blauwe broek met bijpassende polo. En een fluorescent veiligheidshesje. Ook het toneel waarop Jim Farley het nieuwe Ford Universal EV Platform presenteerde, oogde opvallend bescheiden. Dat kan niet gezegd worden van de woorden die de President and CEO of Ford Motor Company sprak. Een beetje patriotisme kan geen kwaad, maar de wat denigrerende manier waarop Farley naar de Chinese constructeurs sneerde, had wat van Amerikaans president Donald Trump.

Nu goed, die stoere toon bevalt de gemiddelde Amerikaan wel. Zeker in Louisville, Kentucky. Want daar belooft Jim Farley werkzekerheid aan 2.200 arbeiders. Er komen zelfs jobs bij in het BlueOval Battery Park Michigan, waar de LFP-batterijen van de in de Louisville Assembly Plant gebouwde EV's geassembleerd zullen worden. Want dat is de boodschap: America first. En daar is een investering van liefst 5 miljard dollar mee gemoeid.
Ford Universal EV Platform & Production System
Het nieuwe Ford Universal EV Platform dat Farley officeel voorstelde, zal gebruikt kunnen worden voor allerlei elektrische voertuigen. Maar veel (technische) informatie deelt de Amerikaanse constructeur verder niet. Het eerste, in de loop van 2027 verwachte model op de nieuwe architectuur wordt een elektrische pick-up " die ongeveer 30.000 euro zal kosten, die even snel zal zijn als een Mustang Turbo en die ruimer zal zijn dan een Toyota RAV4". En die over een "amazing" rijbereik zal beschikken.

Belangrijker is het productieproces achter die betaalbare EV-modellen van Ford. Want daar heeft Jim Farley het over als hij aan het Ford Universal EV Platform & Production System refereert als het moderne "Model T-moment". Die alweer uit 1908 stemmende auto was helemaal niet zo revolutionair, het productieproces erachter was dat wel.

Op het eerste gezicht oogt die als revolutionair omschreven productiemethode erg eenvoudig, waarbij drie parallelle assemblagelijnen samenkomen wanneer het model effectief in elkaar gestoken wordt. Dat zou het hele productieproces aanzienlijk versnellen en de verschillende onderdelen beter toegankelijk maken voor de arbeiders langs de lijn. Nu gaat Ford zijn industriële geheimen niet zomaar wereldkundig maken, natuurlijk.
Bekijk ook onze video over de Ford Capri (die bouwt op het MEB-platform van VW)