Wat is uw indruk van Aston Martin na enkele maanden aan het roer?
"Aston Martin heeft altijd potentieel gehad, maar kon zich nooit echt vestigen als topmerk. De huidige markt, het productgamma en strategische investeringen creëren een unieke kans om dat te veranderen. Lawrence Stroll en investeerders hebben in vier jaar tijd $2 miljard geïnvesteerd om het gamma te vernieuwen, met vier nieuwe modellen in 18 maanden – een ongekend tempo.
LEES OOK Review Aston Martin Vantage
Toch is er nog groeipotentieel. Merken zoals Porsche bieden in vijf jaar meer dan twintig varianten van één model, terwijl Aston Martin slechts enkele versies per modelcyclus introduceert. Dat beperkt klanten om terug te keren, terwijl luxekopers om de twee jaar iets nieuws willen."
Deelt u de mening dat elektrische wagens moeilijk verkoopbaar zijn in het luxesegment?
"Aston Martin brengt pas tegen 2030 een volledig elektrische wagen, maar niet de hele line-up wordt elektrisch. Er zijn drie soorten klanten: zij die EV’s verafschuwen omdat ze zich gedwongen voelen, zij die ze omwille van regelgeving omarmen en een middenklasse die hybride begint te accepteren als compromis.
LEES OOK HIer is de nieuwe Aston Martin Valhalla
Dit segment groeit, vooral nu de rijkdom van de ultrarijken sinds 2005 verviervoudigd is. Waar het vroeger onmogelijk leek om 30 Bugatti’s per jaar te verkopen, zijn 100 exemplaren van een model van €6 miljoen vandaag perfect haalbaar. Luxeklanten evolueren en zullen op termijn elektrisch accepteren."
Welke impact kunnen Amerikaanse invoerrechten hebben op Aston Martin?
"Momenteel geldt een invoerrecht van 2,5% in de VS. Mocht dit stijgen naar 10%, dan kan Aston Martin dat absorberen of deels doorrekenen. Bij 20% wordt het lastiger, maar de impact blijft beheersbaar: een volumeverlies van 100 à 200 auto's op een totaal van 6.000 à 7.000 wereldwijd is niet catastrofaal.
LEES OOK Hoe Aston Martin wereldkampioen F1 wil worden
De strategie kan worden aangepast met speciale edities, prijsaanpassingen of het versterken van DBX-verkoop in andere markten. Het is een uitdaging, geen bedreiging, en er zijn al scenario’s voorbereid om flexibel in te spelen op veranderingen."

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!