Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Magna Steyr-CEO schiet Rivian te hulp

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-03-2022

Rivian, de nieuwe Amerikaanse constructeur die zijn elektrische pick-up R1T op de markt heeft gebracht, heeft Magna Steyr-CEO Frank Klein aangesproken om te helpen zijn productieproblemen op te lossen.

De Amerikaanse start-up Rivian heeft niet te klagen wat betreft reacties in de media. De elektrische pick-up R1T werd onlangs gelanceerd en die heeft een sterke indruk gemaakt op de vakpers in de Verenigde Staten en zelfs daarbuiten. Het enige probleem, en niet van de minste, is dat de productie niet volgt. Door grote bevoorradingsproblemen en een assemblagelijn die dringend aan modernisering toe is, is de voertuigproductie van Rivian grotendeels ontoereikend, wat resulteert in aanzienlijke financiële verliezen. Om dit te verhelpen heeft Rivian de CEO van de Oostenrijkse specialist Magna Steyr ingehuurd om de problemen in zijn fabriek op te lossen.

>> Lees ook – Rivian wil ook fabriek in Europa

Bevoorradingsproblemen

Nu Rivian drie modellen in zijn gamma heeft (de pick-up R1T zijn SUV-tegenhanger R1S enerzijds, en de elektrische bestelwagen voor Amazon anderzijds), ondervindt het bedrijf grote moeilijkheden om een voldoende hoog productietempo te halen om zijn doelstelling van 25.000 voertuigen per jaar te halen.

Om die problemen op te lossen en zo aan de vraag van de eigen klanten te kunnen voldoen en de in de overeenkomst met Amazon voorziene leveringen te kunnen garanderen, heeft het Amerikaanse merk Frank Klein in dienst genomen, die sinds 2019 CEO was van Magna Steyr na een carrière van 25 jaar bij Daimler. Hij wordt aan het hoofd van de Oostenrijkse producent vervangen door Günther Apfalter, voorzitter van Magna Europe & Asia.

>> Lees ook – Rivian: kleinere modellen voor Europa

De heer Klein zal verantwoordelijk zijn voor het vinden van oplossingen voor het tekort aan halfgeleiders en voor de rationalisering van de productie-eenheid van Rivian, die niet voldeed aan de gestelde operationele doelen. Bij Magna Steyr superviseerde Frank Klein de productie van de Jaguar I-Pace en zette hij de productie in gang van de Fisker Ocean, twee elektrische cross-overs/SUV's.

Grote inzet

Voor Rivian is het verkrijgen van een fatsoenlijke productiecapaciteit – het merk produceerde nauwelijks iets meer dan 900 voertuigen sinds september 2021 – van cruciaal belang. Niet alleen om te kunnen leveren aan klanten die al orders hebben geplaatst, maar ook om de verliezen die zich opstapelen en de financiële resultaten van de start-up onder druk zetten, tot een minimum te beperken. In november 2021 werd Rivian gewaardeerd op 147 miljard dollar (133,65 miljard euro), meer dan de Volkswagen-groep op dat moment, die op 138,5 miljard dollar (121,82 miljard euro) werd gewaardeerd.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten