Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Moet de EU zich beschermen tegen Chinese constructeurs?

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-10-2022

Op het autosalon van Parijs zei de CEO van Stellantis dat de Europese Unie op Chinese merken dezelfde invoervoorwaarden moet toepassen als die welke China aan Europese constructeurs oplegt.

Heel wat traditionele constructeurs laten het salon van Parijs links liggen. Afgezien van enkele merken van de Stellantis- en de Renault-groep komt de diversiteit vooral – zo niet uitsluitend – van de nieuwe Chinese merken die de Europese markt betreden. Die vaststelling doet sommige grote spelers in de Europese auto-industrie reageren en strengere maatregelen te eisen op het gebied van invoerbelastingen op Chinese auto's... zoals China die ook heft op auto’s die er worden ingevoerd.

Verschil in taxatie

In zijn verklaring uitte Carlos Tavares – CEO van Stellantis – zijn bezorgdheid over het feit dat Chinese merken slechts 10% douanerechten moeten betalen, terwijl Europese merken 15 tot 25% belasting moeten betalen op hun in China ingevoerde modellen van Europese makelij. Dat verschil werkt een ernstig tariefvoordeel voor Chinese merken in de hand. Hoewel ze momenteel nog niet zo massaal vertegenwoordigd zijn – sommige, zoals BYDzijn er nog maar net – zijn ze volgens Transport & Environment toch goed voor 5% van de Europese markt voor elektrische voertuigen. Merk trouwens op dat MG en Polestar tot die Chinese merken worden gerekend.

Bovendien is de Franse baas bezorgd over de commerciële strategie die de Chinese constructeurs toepassen om meer voet aan de grond te krijgen op onze markt: “De Europese markt staat wagenwijd open voor de Chinezen en we weten niet of hun strategie erin bestaat met verlies marktaandeel te veroveren en later hun prijzen te verhogen.”

Europese eenheid?

Maar om een meer "protectionistisch" beleid te voeren ten aanzien van "niet-Europese" constructeurs van elektrische voertuigen die hun EV’s naar Europa uitvoeren zonder ze daar te hebben geproduceerd, moet het voornemen van de Europese Unie komen. Maar terwijl de Verenigde Staten al een stap in die richting hebben gezet, zitten de landen van het Oude Continent zeker niet op dezelfde golflengte wat betreft het idee van een hogere belasting op Chinese voertuigen.

Het standpunt van Duitsland in deze kwestie is namelijk niet hetzelfde als dat van Frankrijk of Italië, aangezien de Duitse constructeur meer gevestigd zijn op de Chinese markt. Zij vrezen dan ook dat meer beperkende maatregelen ten aanzien van Chinese merken in Europa ertoe kunnen leiden dat China vergeldingsmaatregelen neemt door de tarieven op hun producten te verhogen. Carlos Tavares heeft echter een eerste medestander gevonden in de persoon van de Franse president Emmanuel Macron, die in een interview met onze collega's van de krant Les Echos verklaarde dat een hervorming van de subsidies voor elektrische voertuigen noodzakelijk is om de Europese constructeurs beter te beschermen tegen concurrentie van buitenaf.

T&E is dan weer van mening dat de Europese auto-industrie de ontwikkeling en marketing van elektrische modellen moet versnellen om te kunnen blijven concurreren met de Chinezen en Amerikanen, zowel om economische als om ecologische redenen.

Bron: Automotive News Europe

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten