Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / PGO: kroniek van een aangekondigde dood

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-10-2017

De kleine Franse autobouwer PGO is niet meer. In mei jongstleden werd hij onder liquidatie geplaatst maar hij vond geen overnemer. Een faling lijkt daardoor onvermijdelijk.

Al sinds zijn algemene vergadering van juni 2016 zoekt PGO een overnemer. De deadline daarvoor was 30 september jongstleden en er zijn geen kandidaten opgedoken. Zeker omdat de constructeur al sinds mei 2017 onder gerechtelijke liquidatie staat. De kleine Franse autobouwer uit Alès in de Cévennestreek bouwde de kleine roadsters Speedster en Cevennes, telkens met motoren van Peugeot of BMW, en met een uiterlijk dat sterk op dat van de Porsche 356 was geïnspireerd. Het laatste gebouwde model was de coupé Hemera met een BMW-viercilinder.

Geschiedenis van meer dan 30 jaar

PGO ontstond in 1985 en de naam komt van de initialen van de oprichters, de broers Gilles en Olivier Prévôt. Destijds maakten ze replica’s van de AC Cobra. In 1995 stapten ze over op Porsche 356-imitaties. Die omslag vond zijn oorsprong in België, bij Apal. Dat bedrijf staakte zijn activiteiten en de broers Prévôt kochten hun werktuigen over. Daarmee creëerden ze de Speedster, met sterke 356-inspiratie. In 1998 kwam er een opsteker die het einde van PGO wist te vermijden. De kleine ambachtelijke constructeur werd dan namelijk overgenomen door Laurent Skrzypczak en Olivier Baudouin. Vanaf dan beleefde PGO zijn hoogdagen, vooral met de Speedster II, alweer geïnspireerd op de 356, met motoren (en een instrumentenbord) van PSA.

Koeweit

In 2004 startte Porsche een proces tegen PGO waardoor het de Speedster van de markt moest halen. Maar de constructeur bleef wel de Speedster II en de Cevennes bouwen. In 2005 trad PGO voor 51 procent toe tot het Koeweitische Al Sayer-fonds. Zouhir Boudemagh wordt CEO en geeft de aanzet voor de coupé Hemera. De verwachtingen zijn groot en in 2013 heeft de constructeur zelfs een stand op het salon van Shanghai in de hoop de Chinese markt te veroveren.

Het begin van het einde

Maar de mayonaise pakt niet en tegelijk beginnen de Europese verkoopcijfers te slabakken. PGO vervangt de Euro 4-conforme PSA-motoren in 2015 door Euro 5-BMW-motoren. De productie vertraagt tot nauwelijks een paar tiental auto’s per jaar. De werknemers worden verplicht op technische werkloosheid gezet terwijl PGO zich wel aan sponsorovereenkomsten en artistiek mecenaat waagt. In juni 2016 roept het Koeweitische fonds een algemene vergadering bijeen voor een overname. In mei 2017 gaat PGO in gerechtelijke liquidatie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten