Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Polestar past voor prijzenoorlog met Tesla: wij zijn wel premium

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-09-2023

In tegenstelling tot Tesla wil Polestar geen compactere budgetmodellen maken, de Chinese constructeur met Zweedse roots zoekt het liever hogerop.

Het gamma van Polestar staat op exploderen, want de facelift van de PS2 wordt gauw opgevolgd door de lancering van de PS3, de PS4 én de PS5. Natuurlijk moet die schaalvergroting resulteren in beduidend hogere verkoopvolumes, toch wil de Chinese constructeur met Zweedse roots een andere weg volgen dan Tesla.

LEES OOK Polestar: rijbereik van onze EV's is niet zo belangrijk

De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's zet vooral in op efficiënte productiemethodes waarmee ze de prijs van de Model 3 en Model Y flink kunnen drukken en opvallend competitief in de markt kunnen zetten. En met de komst van de baby-Tesla willen ze hun marktaandeel enkel doen groeien. Polestar kijkt omhoog en spiegelt zich liever aan Porsche.

Polestar Synergy Concept

Polestar, met de P van Premium

Polestar wil premium zijn en verkiest het luxesegment boven massaproductie. De volumes liggen er een stuk lager, maar de winstmarges zijn beduidend groter. Om die filosofie te beschrijven, verwijst CEO Thomas Ingenlath graag naar de vernieuwde Polestar 2: "We hebben gekozen voor een hogere kwaliteit en betere prestaties, waardoor we hem duurder moesten maken. We hadden ook het tegenovergestelde kunnen doen, door waarde weg te halen en de prijs te drukken door bijvoorbeeld voor goedkopere batterijen te opteren."

LEES OOK Houdt Volvo vroegere rivaal Saab in leven via Polestar?

Opnieuw een sneer naar Elon Musk en de zijnen, want Polestar-baas Ingenlath zegt ook: "We hadden ook een scherm kunnen weghalen, zoals bij Tesla. Dat had ons erg veel geld bespaard, want de display voor de bestuurder is erg duur. Maar dat hebben we niet gedaan, natuurlijk." Om die hogere positionering te onderstrepen, maakt Polestar werk van halomodellen die focussen op het imago, de algemene kwaliteit en het technologische vernuft van de constructeur. En dan hebben ze het in de eerste plaats over de Polestar 6, een op de O2 Concept gebaseerde roadster. Zou dat alweer een plaagstootje naar Tesla zijn?

Volvo O2 Concept

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten