Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Seat en Cupra, elk zijn eigen modellen

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-10-2021

Seat en Cupra zullen hun beleid van differentiatie voortzetten. Er komen dus meer specifieke Cupra-modellen zonder Seat-equivalent. Een beleid dat wordt gesterkt door het succes van de Formentor, het eerste model dat uitsluitend als Cupra bestaat.

Aanvankelijk waren Cupra’s sportieve afgeleides van ‘normale’ Seats. Maar met eerst de Formentor en daarna de Born (de Spaanse versie van de Volkswagen ID.3) emancipeerde Cupra zich door exclusieve modellen te lanceren die geen weerklank vonden in het Seat-gamma. Een beleid dat in de toekomst zal worden voortgezet, gesterkt door het succes van de Formentor. En omgekeerd zullen ook niet alle Seat-modellen een Cupra-tegenhanger hebben.

>> Lees ook – EV van Cupra positioneert zich boven de VW ID

Eigen identiteit

Dit beleid is erop gericht de klant te "helpen" bij zijn keuze door Cupra-modellen een eigen identiteit te geven in plaats van gewoon het statuut van sportieve Seat-afgeleides. Door specifieke modellen met een meer sportieve of luxueuze roeping aan te bieden ontwikkelt Cupra een merkimago dat duidelijk verschilt van dat van Seat, dat pragmatischer en betaalbaarder is, zonder een vleugje sportiviteit te verliezen in vergelijking met hun Volkswagen- en Skoda-neven.

>> Lees onze eerste test van de Cupra Born 170 kW

Cupra Urban Rebel Concept

De beslissing om de Born voor Cupra te reserveren ligt in de lijn van die benadering, zoals Richard Harrison (hoofd Seat en Cupra in het Verenigd Koninkrijk) aan onze collega’s van Autocar bevestigde: "De beslissing met betrekking tot de Born was gebaseerd op de positionering van beide merken. Seat zit meer in het goedkopere segment van de markt en Cupra zit tussen de mainstreammarkt en het duurdere segment in. Gezien de productiekosten van de Born, zijn elektrische technologie, enzovoort, is het zinvol een auto te herontwerpen die zich op een meer natuurlijke wijze in zijn prijspositie bevindt en meer in overeenstemming is met zijn productiekosten.”

Verkoop via agentschappen

Differentiatie zal er ook zijn op het gebied van het verkoopkanaal, waarbij Seat naar verwachting trouw zal blijven aan een klassiek dealermodel, naast onlineverkoop. De Spaanse fabrikant zal ook zijn aanbod van micromobiliteit ontwikkelen, met bijvoorbeeld zijn e-scooter. Bij Cupra daarentegen zal de Born worden verkocht via een systeem met agentschappen of met een abonnement.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten