Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / VW-affaire: terugroepingen verplicht in Duitsland en België

Geschreven door David Leclercq op 15-10-2015

De komende maanden moet Volkswagen het hoofd bieden aan een massale terugroeping van voertuigen. 8,5 miljoen auto's in Europa moeten terug naar de garage. In België zijn de aanpassingen verplicht.

De Duitse overheid verwierp uiteindelijk het voorstel van Volkswagen om de mechanische aanpassingen aan de voertuigen met frauduleuze software op vrijwillige basis te laten gebeuren. De Duitse minister van Transport, Alexander Dobrindt, heeft de terugroeping dus verplicht gemaakt voor de 2,4 miljoen betrokken auto's in Duitsland en hij heeft van Volkswagen geëist dat die verplichting wordt uitgebreid tot heel Europa – waar de diesel goed is voor meer dan de helft van de markt.

Gecoördineerde actie

Voor Matthias Müller, de CEO van Volkswagen, “effent de beslissing van het Duitse ministerie het pad voor een gemeenschappelijke en gecoördineerde actie in alle lidstaten van de Europese Unie”, zo schreef hij in een brief waarop persagentschap Bloomberg de hand heeft kunnen leggen. De verplichting van de terugroeping is een vrij ongebruikelijke maatregel, zo verklaart Arndt Ellinghorst, analist bij Evercore ISI. Voor hem bewijst dit dat “het geduld van het Duitse ministerie op is”. Volgens hem zijn de klanten aan het wachten en dat is een situatie die volgens de Duitse ambtenaren niet getolereerd kan worden.

Verplicht in België

Hoe dan ook, deze ‘gecoördineerde actie’ zal uiteindelijk toch niet helemaal gecoördineerd zijn. Sommige markten hebben namelijk al aangekondigd dat ze de aanpassingen niet zullen verplichten, zoals het Verenigd Koninkrijk waar het ministerie van Transport heel duidelijk was over het onderwerp. In België zullen de terugroepingen echter ook verplicht zijn. De fabriek heeft de opdracht gegeven aan de private invoerder, D’Ieteren Auto, en die zal overgaan tot de aanpassingen, waarschijnlijk vanaf januari. Bij ons werden tot hiertoe 317.000 voertuigen geïdentificeerd, al is dat cijfer nog niet officieel bevestigd. Voor bepaalde auto's zouden de onderzoeken namelijk wat meer tijd in beslag nemen, want het kan gaan om voertuigen die van land veranderd zijn.

Dure affaire

De verplichting van de terugroeping is slecht nieuws voor Volkswagen, want deze procedure zal de constructeur veel meer geld kosten dan een terugroeping op vrijwillige basis. Nu moeten álle voertuigen terug naar de werkplaatsen en dat zal heel veel tijd in beslag nemen. Het gaat namelijk niet enkel om elektronische aanpassingen. We weten dat sommige motoren ook nieuwe onderdelen nodig zullen hebben. Volkswagen heeft echter nog geen details gegeven over de uit te voeren aanpassingen, maar de groep wil dat ten laatste tegen half november doen. De terugroepingen zullen dan begin januari 2016 van start gaan. Ze zouden minstens een jaar duren.

Onduidelijkheid

Sommige klanten zullen gerustgesteld zijn dat er een oplossing komt op (relatief) korte termijn, terwijl andere misschien wat minder optimistisch zijn. We weten namelijk nog niet welke impact de mechanische en/of elektronische aanpassingen zouden kunnen hebben op de prestaties of het verbruik van de auto. Wat er ook van zij, het verplichte karakter wijst er vooral op dat de politieke druk rond het dossier Volkswagen enorm is, in het bijzonder van de kant van de Duitse minister van Transport, die Volkswagen ter verantwoording wil roepen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten