Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / BMW heeft een milieuvriendelijk alternatief voor koolstofvezel

Geschreven door Arthur Touchet-cren op 20-06-2025

Het gebruik van koolstofvezel maakt auto's lichter, maar is naast duur ook bijzonder vervuilend. Daarom experimenteert BMW met een plantaardig alternatief.

Het “Light is right” van Lotus-coryfee Colin Chapman is een mantra geworden voor autofabrikanten, die op grote schaal koolstofvezel gebruiken om hun sportauto's lichter, dus sneller en efficiënter te maken. En dat is nodig ook, want het gebruik van elektrische modules zoals bij de plug-inhybride BMW M5 voegen enorm veel gewicht en dus ballast toe.

2025 BMW fibre de lin

Maar in een tijd waarin de impact op het milieu steeds belangrijker wordt, zijn automerken hun toeleverenciers op zoek naar duurzamere alternatieven. Zo ook bij BMW, dat een composiet op basis van vlasvezels ontwikkelde in samenwerking met het Zwitserse Bcomp. Sinds 2019 wordt dit alternatief voor koolstofvezel reeds getest in de racerij.

2025 BMW fibre de lin

En slagen ze ook in de finale test, de 24 Uur van de Nürburgring het komende weekend, dan licht de weg naar de seriemodellen van BMW open. De voordelen zijn legio. Zo genereert de productie van composietmaterialen op basis van vlas ongeveer 40% minder CO₂ dan koolstofvezel, terwijl ze achteraf makkelijk te recycleren zijn. De enige vraag die rest: is het ook mooi genoef voor de BMW M-klant?

 

Stagiair

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten