Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Delphi houdt bestuurder en passagier in de gaten

Geschreven door Jean-François Christiaens op 06-09-2017

Toeleverancier Delphi ontwikkelt een nieuwe generatie gebarenbediening voor infotainmentsystemen. De sensoren daarvan kunnen bewegingen en handelingen van de bestuurder bovendien ook breder in de gaten houden.

Stilaan zien we gebarenbediening voor bepaalde functies van het infotainment opduiken in het luxesegment van de autosector. Sensoren analyseren hand- of vingerbewegingen van de bestuurder om het muziekvolume aan te passen, een telefoonoproep te beantwoorden of het volgende radiostation te selecteren. Maar dat is uiteraard nog maar een begin. Delphi, een toeleverancier gespecialiseerd in elektronische randapparatuur, werkt op dit moment aan een nieuwe generatie van dit soort gebarenbediening. Zoals verwacht zal dat veel meer verfijnde afstellingen mogelijk maken en het spectrum van beschikbare commando’s vergroten. Ook de bewegingen en/of de positie van de ogen kunnen voor bepaalde functies worden gebruikt. Door zowel de bestuurder als de passagier in de gaten te houden, maakt deze nieuwe generatie van infotainmentbediening het voor beide voorste inzittenden mogelijk om allerlei zaken zo aan te sturen.

Big Brother

Maar dat is niet alles. De sensoren zijn namelijk ontwikkeld om handelingen en gebaren van de bestuurder en zijn passagier maar ook hun blikken in de gaten te houden en zullen daardoor nog andere functies kunnen uitvoeren dan alleen de bediening van het infotainment. Ze zouden de bestuurder kunnen wijzen op zijn vermoeidheid (wanneer zijn ogen dichtvallen) of hem sneller kunnen waarschuwen voor naderend gevaar (zoals een plotse vertraging van het verkeer) als het systeem merkt dat hij niet in de juiste richting kijkt. Al de verzamelde gegevens kunnen ook worden gebruikt om het systeem verder te verfijnen en om de auto te helpen beslissen of hij moet ingrijpen of niet in bepaalde situaties. Tot slot meldt de toeleverancier nog dat de verzamelde gegevens over het gedrag van de bestuurder zouden kunnen worden gebruikt om een lager tarief voor “goede bestuurders” te krijgen bij de autoverzekering. Maar gaat dan ook de premie omhoog van zij die als onverantwoorde bestuurders worden gezien? Dan liggen de zaken plots veel gevoeliger, natuurlijk…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten