Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Een Belgische batterij die 700 km autonomie haalt

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-12-2020

De KU Leuven en Imec willen een batterij ontwikkelen voor elektrische wagens die een autonomie zou leveren van meer dan 700 km.

De race voor meer autonomie is een van de grootste uitdagingen van de elektrische mobiliteit. Een van de hoekstenen om die te bereiken rust waarschijnlijk in de solidstatebatterij. Een concept waarbij de vloeibare elektrolyt die momenteel in quasi elke batterij wordt gebruikt (lithium-ion en andere), wordt vervangen door een vast element.

Solidstate

De solidstatebatterij kent heel wat voordelen tegenover zijn tegenhanger met vloeibare elektrolyt: energiedensiteit, stabiliteit, veiligheid, ... Bovendien zou het gebruik van zeldzame metalen zoals kobalt kunnen verminderd of zelfs gemeden kunnen worden, wat gunstig is voor de prijs van de batterij en voor het milieu! Een andere gunstige factor voor de prijs is de grotere eenvoud van dit type batterij.

De stabielere solidstatebatterij zou een betere energiedensiteit voorleggen (meer dan 400 Wh/kg tegenover 260-280 Wh/kg voor de beste huidige vloeibare lithium-ions) en kunnen werken aan hogere temperaturen dan de huidige limiet van 60°C voor lithium-ionelementen. Waarmee hij dus veiliger en krachtiger wordt en tegen hogere laadvermogens kan. Deze batterijen zouden in eerste instantie bedoeld zijn voor de auto-industrie, maar andere toepassingen zouden later mogelijk zijn.

Voor morgen en daarna

Verwacht echter niet dat je favoriete EV binnenkort al wordt uitgerust met deze technologie. De huidige voorspellingen spreken over 5 tot 10 jaar. Waarom? Er doen zich verschillende valkuilen voor voor onderzoekers en onderzoeksbureaus: de goede geleiding van het vaste materiaal dat de vloeibare elektrolyt vervangt om een efficiënte doorstroming van de lithium-ions te garanderen van de ene elektrode naar de andere. 

Bovendien zullen de industrialisatiemethoden anders zijn en moeten ze nog ontwikkeld en rendabel worden gemaakt voor een productie op grote schaal. Heel wat uitdagingen, dus. En het is in dat opzicht dat onderzoekers van de KU Leuven en Imec een start-up willen lanceren om dit type batterijen op de markt te brengen. Een doelstelling die ze willen concretiseren met de hulp van de Europese Comissie en de fondsen van zijn Green Deal. Om hun kansen te maximaliseren, hebben ze zich verbonden aan de Campus EnergyVille van Genk en aan de universiteit van Hasselt.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten