Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Innovatie / Italiaanse V2X-snelwegen bestemd voor autonoom rijden op niveau 3

In Italië zal een project voor een snelweg van niveau 3 voor autonoom rijden van start gaan. Dankzij V2X-technologie kan de weg communiceren met de auto, als onderdeel van het Europese C-Roads-platform.

C-Roads Italy V2X

In het kader van het Europese platformprogramma C-Roads wordt gewerkt aan de invoering van infrastructuren die zijn aangepast aan autonoom rijden. C-Roads Italy zal van start gaan met de hulp van de Stellantis-groep (Fiat, Citroën, Maserati, Opel, Peugeot, enz.). Dankzij de V2X-technologie zullen connected prototypes van voertuigen, de Maserati Ghibli en Fiat 500X, autonoom kunnen rijden op snelwegen. V2X is de communicatie tussen de infrastructuur (X) enerzijds en de voertuigen (V) anderzijds.

De betrokken snelwegtrajecten, in Noord-Italië, zijn de snelweg A22 bij Trento, op de ringweg rond Venetië, op trajecten van de A4 en de A28, en in de buurt van de Brennerpas op Italiaans-Oostenrijkse grensovergangen. Bij zelfstandig rijden zal de auto automatisch de snelheid aanpassen, koers houden en van rijstrook veranderen. De software zal ook kaartgegevens samenstellen van vaste punten en variabele gebeurtenissen, zoals wegwerkzaamheden of vertragingen.

Scenario's

V2X-voertuigen zullen in realtime digitale signalen ontvangen over wegwerkzaamheden die aan de gang zijn, een voertuig dat stilstaat, druk verkeer, slechte weersomstandigheden, dynamische snelheidssignalering of de aanwezigheid van tolhuisjes. Bovendien kunnen voertuigen met elkaar communiceren om te waarschuwen voor een defecte auto die stilstaat op de weg, maar ook voor de snelheid, de versnelling, de richting (draaien) en het richtingaanwijzergebruik van voertuigen verderop op de route, buiten het zicht van de bestuurder.

Er zijn scenario's opgesteld met een reeks gebruikssituaties. Het gaat onder meer om de melding van onverwachte voorvallen op de weg met bijvoorbeeld samenwerking tussen personenauto's en vrachtwagens in uitzonderlijke omstandigheden. De gegevens zullen uiteraard worden verzameld en geanalyseerd om het systeem van de snelwegchauffeur te verbeteren.

De verzamelde data zullen worden gereproduceerd in een laboratoriumomgeving, met de bedoeling de algoritmen van de besturingseenheden te verfijnen en zo de boordapparatuur voor te bereiden op concrete toepassingen. Highway Chauffeur maakt deel uit van een omvangrijk harmonisatieplan dat medegefinancierd wordt door de Europese Commissie. Het wordt voorgesteld als de toekomstige V2X-norm op de Europese wegen die de compatibiliteit en interoperabiliteit van alle autonome auto's en weginfrastructuur in de toekomst moet garanderen.

Web Editor - Specialist Advice

NIEUWSBRIEF

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken