Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Kia en Hyundai presenteren anticiperende ICT-automaat

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-02-2020

Dankzij geconnecteerde technologieën hebben Kia en Hyundai een automaatbak ontwikkeld die van versnelling wisselt afhankelijk van de weg- en verkeerssituatie door ze te anticiperen.

Kia en Hyundai hebben een geconnecteerde automatische versnellingsbak ontwikkeld die op het juiste moment kan terugschakelen, net zoals een goede bestuurder dat doet met een manuele versnellingsbak om te anticiperen voor een lagere snelheidslimiet, een oprit van een snelweg, een bocht, een inhaalmanoeuvre of als de weg bergaf gaat. Zo kan je sneller hernemen of genieten van de motorrem. Hetzelfde geldt voor naar neutraal te schakelen om het verbruik te verminderen. Automatische versnellingsbakken kunnen die dingen nog niet goed op het juiste moment doen. Soms schakelen ze in het midden van een bocht of laten ze de motor niet vroeg genoeg remmen.

De juiste modus, de juiste versnelling

De geconnecteerde versnellingsbak met ICT-technologie van Kia en Hyundai is in staat om automatisch de optimale versnelling te selecteren na de komende weg- of verkeerssituatie te identificeren. Concreet kan het ICT Connected Shift System terugschakelen en de auto in Sport-modus zetten om de snelweg op te rijden om een maximale acceleratie te hebben om mee te kunnen met het verkeer. Hij kan de motor ook doen zeilen in neutraal als er relatief lang wordt vertraagd en de radar geen groot verschil detecteert met de voorligger. En ook bij bergaf rijden kan hij terugschakelen om de motorrem te gebruiken en zo de remblokken te sparen.

Kunstmatige intelligentie

Het systeem gebruikt een AI-software in de controle-unit van de transmissie (TCU). Die verzamelt en interpreteert in realtime de gegevens van de 3D-navigatie, de camera’s en de radars van de adaptieve snelheidsregelaar. De kaartgegevens omvatten de hoogte, de hellingsgraad, de kromming en andere gegevens van de weg, net als de huidige verkeerssituatie. De radar detecteert de snelheid en de afstand tussen de auto en de voorligger, terwijl een camera vooraan naar de rijstroken kijkt. Met al deze informatie kan de software de weg schetsen en een verschil in snelheid anticiperen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten