Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Onderzoek toont aan dat batterijen van elektrische auto's degraderen, maar hoe sterk?

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-06-2023

Een Amerikaanse studie naar de levensduur van accu's in elektrische auto's toont aan dat die batterijen degraderen en het rijbereik dus jaar na jaar daalt. Maar hoe sterk ze degraderen, hangt af van verschillende factoren.

De particuliere automarkt wacht op elektrische auto's die ook betaalbaar zijn voor de gewone man of vrouw en rekent daarvoor op de elektrische tweedehandsvoertuigen die stilaan in roulatie komen. Toch wordt de stap naar een stekkeroccasie moeilijk gezet. Naast de nog steeds hoge aanschafprijs speelt ook de levensduur van de batterij een sleutelrol. Want je wil natuurlijk wel een elektrische auto met een fatsoenlijk rijbereik en een accupakket dat de tand des tijds doorstaat.

LEES OOK Zo (on)betrouwbaar is de Tesla Model 3 echt

Op zoek naar antwoorden heeft Recurrent Auto de gegevens van 15.000 elektrische auto's onderzocht die ingeschreven werden tussen 2021 en 2023. De Amerikaanse organisatie wisselt data uit met autoconstructeurs, met de bedoeling de levensduur en de degradatie van batterijen in kaart te brengen. Wat hebben we geleerd?

1. De batterij van een elektrische auto heeft last van ouderdom

De chemische eigenschappen van een accupakket vertonen ouderdomskwalen, waardoor de capaciteit van een batterij afneemt met het verstrijken van de tijd en waardoor het rijbereik van de elektrische auto daalt. Dit fenomeen treedt vooral op bij een nieuw accupakket, om uiteindelijk te stabiliseren op een 80% van de oorspronkelijke maximumcapaciteit. 

2. De batterij van een elektrische auto heeft last van het weer

Die natuurlijke degradatie van het accupakket van een elektrische auto wordt beïnvloed door temperatuurpieken en temperatuurschommelingen - dus door het weer. Vooral hitte is nefast voor de capaciteit van een batterij.

3. De batterij van een elektrische auto heeft last van snelladen

Een andere belangrijke factor in de degradatie van een batterij is de manier waarop het accupakket wordt opgeladen. Wie zijn elektrische auto regelmatig oplaadt via wisselstroom (dus met een laag vermogen); zal de capaciteit minder snel zien dalen dan iemend die regelmatig snellaadt op gelijkstroom (dus met een hoog vermogen). 

4. De batterij van een elektrische auto heeft last van extremen

Een batterij die zo goed als leeg is (onder de 20% van de bruikbare capaciteit) of zowat volledig opgeladen is (meer dan 80%), slijt sneller dan een accupakket dat zich tussen die zones bevindt. Een batterij die 100% opgeladen is, heeft dan wel een hoger energiepotentieel. Maar is wel onderheviger aan chemische instabiliteit, vooral in het lithium.

5. De batterij van een elektrische auto gaat doorgaans langer mee dan de auto zelf

Natuurlijk zijn er elektrische auto's waarbij de batterij vervangen moest worden. Maar het gaat om kleine aantallen, aldus het onderzoek van Recurrent Auto. De levensduur hangt dus af van de manier waarop het accupakket behandeld werd en van het aantal laadcycli die de batterij onderging. Over het algemeen garanderen fabrikanten gemiddeld 1.000 cycli of 240.000 km.

Maar uit de studie kwamen een heleboel elektrische wagens naar voren die meer dan 300.000 kilometer op de teller hadden staan en nog meer dan 80% van de oorspronkelijke batterijcapaciteit konden gebruiken.

Conclusie?

De door Recurrent Auto verzamelde data waarmee de levensduur van accu's in elektrische auto's onderzocht worden, tonen aan dat die batterijen inderdaad degraderen en dus dat het rijbereik dus jaar na jaar daalt.

Maar die degradatie valt best mee, want het merendeel van de elektrische wagens uit het onderzoek kon een SoH (State of Health) van meer dan 80% voorleggen - ook na intensief gebruik en veelvuldig snelladen. En dat zou potentiële EV-kopers, zowel die van een nieuwe als die van een tweedehandse elektrische auto, moeten geruststellen.

 Bron: Recurrent Auto

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten