Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Autonome auto: China haalt inspiratie in Duitsland

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-03-2018

De Chinese overheid moet een juridisch systeem op poten zetten voor autonoom rijden. Die wetten zouden waarschijnlijk worden gebaseerd op het Duitse systeem, vooral voor het burgerlijke wetboek.

Eric Hilgendorf is een professor Rechten aan de universiteit van Würzburg en lid van de ethische commissie van de Duitse regering voor autonoom rijden. Op dit moment doorkruist hij China om conferenties te geven over de wetgeving rond deze technologie. Hij is uitgenodigd om het Duitse systeem uit te leggen aan de Chinese overheid. Hij meent dat de Volksrepubliek zich voor haar wetgeving rond autonome voertuigen zal baseren op de Duitse, zowel voor het burgerlijk wetboek als voor de strafwetgeving, al zou vooral het burgerlijke gedeelte het sterkst naar het model van onze oosterburen worden gevormd.

Duitse industrie op voorsprong

Als China effectief de Duitse regels en normen overneemt, met een paar aanpassingen aan het Chinese strafrecht, dan zou dat de Duitse industrie een enorm voordeel geven. Het zou gemakkelijker worden om Duitse auto’s in te voeren omdat die eenvoudiger aan de Chinese normen zouden kunnen voldoen. Het wettelijk arsenaal houdt ook rekening met eventuele technische defecten en een adequaat juridisch antwoord. Ook daar zouden de Duitse autobouwers een wetgeving tegenkomen die nauw aansluit bij die van hun moederland, wat het werk van hun juridische diensten moet vergemakkelijken.

Wereldwijde inzet

De wetgeving voor autonoom rijden, waar in ons land nog niemand mee bezig is, is van cruciaal belang. De autobouwers en de technologiesector dringen er bij de verschillende landen op aan om wetten te maken die het gebruik van deze technologie op de openbare weg mogelijk maken. Ze hopen uiteraard dat die wetten, technische normen en regels rond verantwoordelijkheid vergelijkbaar zullen zijn voor de verschillende landen. Zo niet wordt het een lastig te ontwarren juridische chaos. Duitsland, dat samen met Japan een voortrekkersrol speelt op dit vlak, zou als inspiratiebron kunnen dienen voor zowel de Europese Unie als voor China. Ook de Verenigde Staten zijn op dit vlak actief. Het recente dodelijke ongeval met een Uber-auto zal ongetwijfeld het gevoel van urgentie versterken voor het creëren van een wetgevend kader rond de verantwoordelijkheden en normen voor autonome voertuigen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten