Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Carlos Ghosn lost details over zijn ontsnapping

Geschreven door Yeelen Möller op 14-12-2020

Het is bijna exact een jaar geleden dat Carlos Ghosn op spectaculaire wijze vluchtte van Japan naar Libanon. Nu doet de ex-topmain van Renault-Nissan zijn verhaal uit de doeken. En ja, hij verschanste zich echt in een instrumentenkoffer.

Eind december 2019 raakte bekend dat Carlos Ghosn, de voormalige topman van Renault-Nissan, erin was geslaagd te vluchten van Japan naar zijn thuisland Libanon. Ghosn werd in november 2018 gearresteerd in Japan wegens fraude en moest meer dan 4 maanden in de cel zitten, tot hij in april 2019 op borgtocht werd vrijgelaten en onder huisarrest zijn proces moest afwachten. Maar Ghosn was van mening dat hij er werd ingeluisd door Nissan. De Japanners zouden hem buiten spel willen zetten omdat hij Renault sterker zou maken binnen de Alliantie tussen de twee merken en Mitsubishi. Bovendien zou Japan hem in onmenselijke omstandigheden hebben vastgehouden en geloofde Ghosn niet dat hij het recht zou krijgen op een eerlijk proces.

Tijd voor de waarheid

Ghosn vertelt zijn kant van het verhaal in zijn nieuwe boek 'Le Temps de la Vérité' (Tijd voor de Waarheid), terwijl verdere details over zijn ontsnapping aan het licht zijn gekomen door journalistiek werk van The Sunday Times, uitspraken van advocaten en een interview van Vanity Fair met Michael Taylor, de sleutelfiguur voor de ontsnapping van Ghosn. Taylor is een Amerikaanse ex-militair van de Special Forces en is gespecialiseerd in mensen thuisbrengen die in de problemen zitten in het buitenland.

Ghosn zou zelf niet de opdracht hebben gegeven aan Taylor, maar wel een Libanese zakenman die hem duidelijk goed genegen was. Ondanks het feit dat de Japanse autoriteiten Ghosn continu in het oog hielden, waren er verschillende elementen die ervoor zorgden dat hij kon ontsnappen. Als eerste de op hem gerichte veiligheidscamera's, die niet live werden bekeken, maar pas achteraf werden gecontroleerd op onregelmatigheden. Daardoor kon Ghosn simpelweg met een pet, een zonnebril en een mondmasker (in Japan toen al niet ongebruikelijk) op een trein stappen van Tokio naar Osaka.

Instrumentenkist

Taylor koos voor Osaka omdat de luchthaven geen röntgenapparaten had die groot genoeg waren voor grote instrumentenkisten. Onder het mom van een concert dat die avond werd georganiseerd, kon hij dus die kisten in Osaka krijgen en weer buiten in een privévliegtuig met Ghosn in een van de kisten. Het vliegtuig vloog van Osaka naar Istanboel (Turkije heeft geen uitleveringsakkoord met Japan), waar een tweede privéjet klaarstond om Ghosn naar Libanon te voeren, dat ook geen beklaagden uitlevert naar Japan. Het plan was niet zonder risico, maar voor Ghosn was het het waard. En Taylor? Die had niet gerekend op het feit dat de VS wél een uitleveringsakkoord hebben met Japan, waardoor hij en zijn zoon nu vier jaar cel riskeren in Tokio voor het helpen van een voortvluchtige. Een klusje waar Ghosn naar verluidt een kleine 900.000 euro voor zou hebben betaald...

Bron: Autocar

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten