Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Dieselgate: Europa start procedure op

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-12-2016

De Europese Commissie heeft beslist een dossier te openen tegen 7 landen in het kader van homologatiecertificaten. Vooral Duitsland en het Verenigd Koninkrijk worden in het vizier genomen.

Europees Commissaris voor de Industrie Elzbieta Bienkowska wil de lidstaten dwingen om de wet te respecteren. Ze verwijt bepaalde landen dat ze autoconstructeurs niet genoeg dwingen om de uitstootregels na te leven. De Europese Commissie heeft ook vragen bij de toekenning van een aantal homologatiecertificaten. Daarom worden 7 landen onder het vergrootglas gelegd, met procedures die zijn opgestart tegen Duitsland, Griekenland, Litouwen, Luxemburg, Spanje, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk.

 

Beschuldigingen

  • Duitsland en het Verenigd Koninkrijk worden door de Commissie in het vizier genomen. “Brussel” verwijt hen de wet te hebben overtreden door niet alle technische informatie vrij te geven die de landen hebben verzameld tijdens hun onderzoek naar de Volkswagen-fraudezaak (Dieselgate). Frankrijk en Italië lijken daarentegen met Europa te hebben meegewerkt na hun eigen nationale onderzoek en worden niet in deze procedure meegenomen.
  • Duitsland en het Verenigd Koninkrijk horen ook bij de landen die samen met Spanje en Luxemburg homologatiecertificaten hebben toegekend aan “frauduleuze” modellen van de Volkswagen-groep en die de autoreus nadien niet hebben gesanctioneerd.
  • Voor Griekenland, Litouwen en Tsjechië vallen de Europese overheden over het gebrek aan een bestraffingssysteem in hun respectieve nationale wetgeving.

 

Straffen

Voorlopig lopen deze landen niet onmiddellijk het risico op een sanctie. De procedure is maar één stap, waar in oktober al ingebrekestellingen aan vooraf zijn gegaan. Maar die maatregel had niet het gewenste resultaat, en dus heeft Europa deze procedure opgestart. Als de landen ook daarna nog steeds weigeren hun verplichtingen na te leven en als de onderhandelingen en de discussies nergens toe leiden, dan kan de Commissie het Europese Hof van Justitie inschakelen. Als dat de lidstaten veroordeelt, zullen ze zich moeten schikken naar de Europese wetgeving. Indien ze ook dat weigeren, dan kan de Commissie hen weer naar het Hof sturen, en als de rechter dan de overtreding bekrachtigt, dan kunnen ze financiële sancties krijgen, forfaitair of per dag.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten