Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Euro 5

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-08-2009

Vanaf morgen, 1 september 2009, moeten nieuw gelanceerde modellen voldoen aan de Euro 5-uitstootnormen. Vanaf 1 januari 2011 zullen alle nieuwe auto's eraan moeten voldoen.

Vanaf morgen, 1 september, zal de Euro 5-norm de Euro 4-norm vervangen. Concreet moeten alle nieuwe modellen voldoen aan de uitstootnormen van de Europese Unie. Modellen die op dit moment verkrijgbaar zijn en die nog een Euro 4-homologatie hebben, moeten voor 1 januari 2011 een motorupgrade krijgen en voldoen aan de nieuwe Europese vereisten op het vlak van schadelijke uitstoot. Bovendien moeten de constructeurs de duurzaamheid van de uitstootreinigende systemen garanderen over een afstand van 160.000 kilometer.

Euro 5 beperkt de uitstoot afhankelijk van de gebruikte brandstof en van het type auto. Dieselauto's mogen niet meer dan 500 mg/km aan koolmonoxide (CO) uitstoten, 180 mg/km aan NOx (20 procent minder ten opzichte van Euro 4), 5 mg/km aan partikels (80 procent minder) en 230 mg/km aan koolwaterstoffen en stikstofoxides. Voor auto's op benzine, lpg of aardgas liggen de maxima op 1.000 mg/km wat betreft CO, 60 mg/km voor NOx (25 procent minder ten opzichte van Euro 4), 68 mg/km aan niet-methaanachtige koolwaterstoffen en 100 mg/km aan algemene koolwaterstoffen. Voor benzinewagens met directe injectie (met arm mengsel) geldt ook een beperking van de hoeveelheid partikels van 5 mg/km.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten