Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Europa kan vanaf 2020 sancties opleggen aan autobouwers

Geschreven door David Leclercq op 23-04-2018

Afgelopen donderdag 19 april heeft het Europees Parlement een nieuwe wetgeving onderschreven voor de homologatie van nieuwe auto’s. Voortaan gaat Europa de constructeurs controleren. Sjoemelaars zullen zwaar worden gestraft.

Donderdag 19 april 2018 is een keerpunt geweest voor de autogeschiedenis. Het Europees Parlement heeft namelijk een nieuwe regelgeving goedgekeurd voor de homologatievoorwaarden voor auto’s binnen de Unie. Die stap komt er uiteraard als gevolg van Dieselgate en de Volkswagen-affaire.

Update

“De zwakke plekken eruit halen” en “de verantwoordelijkheden definiëren van de nationale regeringen (…), de testcentra en de marktcontrole-instanties”: dat is samengevat wat er in de tekst staat die op donderdag is gestemd door de Europarlementariërs. Het dossier wil verder voor de controlerende instanties “hun onafhankelijkheid versterken en belangenconflicten vermijden”. Daniel Dalton, de afgevaardigde die de tekst heeft opgesteld, gaf aan: “Deze wetgeving maakt auto’s veiliger en schoner, en in combinatie met realistische rijtests maakt ze dat we nooit meer een Dieselgate zullen meemaken”.

Tot 30.000 euro boete per auto

De Europese Commissie heeft de macht genomen en behoudt zich het recht voor om forse administratieve boetes op te leggen aan al wie nog probeert te sjoemelen. Concreet kan dat oplopen tot 30.000 euro per niet-conforme auto. Bovendien krijgen de controle-instanties een extra bevoegdheid: ze zullen onaangekondigde tests en inspecties kunnen uitvoeren. Europa heeft verder een aantal taken gedelegeerd naar de lidstaten, die allemaal verplicht worden tot een minimum aantal strenge controles per jaar. De sociaaldemocraten en de Groenen zijn er niet in geslaagd om de oprichting van een Paneuropees toezichtsorganisme uit de brand te slepen. De wijzigingen treden pas in september 2020 in voege.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten