Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / ZTL: meer duidelijkheid omtrent Italiaanse LEZ

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-07-2019

Veel toeristen hebben een stevige prijs betaald om de Italiaanse ZTL-milieuzones te passeren, die doorgaans slecht aangegeven zijn. Maar daar komt gauw verandering in.

In Italië hebben ze ook lage-emissiezones, alleen heten die daar niet LEZ maar ZTL. Dat is kort voor Zona a Traffico Limitato. En die moeten dringend op een lijn gebracht worden, beseft het ministerie van Verkeer. Omdat verschillende steden en gemeentes die ZTL-gebieden naar eigen believen organiseren, waardoor de borden vaak onduidelijk zijn en er willekeurige regels gelden. En dat is verwarrend, zeker voor occasionele passanten. Een heleboel toeristen hebben dan ook flink moeten betalen voor overtredingen waarvan ze zich niet bewust waren.

Neem nu de doorgaans groene indicatie "Varco attivo", die aangeeft dat de toegang verboden is. "Attivo" kan ook begrepen worden als "open", zeker door iemand die de subtiliteiten van de taal niet beheerst. En daarom zijn sommige bestuurders die verboden zone ter goeder trouw binnengereden. Tot ze een brief van een incassobureau in de bus krijgen, met de vraag om tientallen, zelfs honderden euro"s te betalen voor het foutief betreden van het ZTL-gebied. In andere steden lees je "ZTL Accesso Libero" wanneer je binnen mag en "Accesso Vietato" wanneer je dat niet mag. Dat is wat duidelijker.

Harmonisatie

Het doel van de omzendbrief die het ministerie van Verkeer rondgestuurd heeft, is het harmoniseren van die regels en richtlijnen. De signalering moet overal hetzelfde zijn, zodat je overal in Italië weet wanneer een ZTL je de toegang verbiedt of toestaat. Bijvoorbeeld middels variabele borden met een rode en groene verlichting. Bovendien zal de boodschap "ZTL attivo" gelden wanneer de zone gesloten is voor buitenverkeer. Er wordt ook werk gemaakt van Engelse borden, die geplaatst zouden worden in de toeristische steden.

De autoriteiten willen ook het verlenen van vergunningen en de automatische controle vereenvoudigen. Ook hier voerde elke gemeente een eigen beleid, met allerlei uitzonderingen en speciale gunstregeltjes al gevolg. Opgepast: die nieuwe wetgeving is nog niet aangenomen, maar zou wel als leidraad gelden voor het organiseren van toekomstige ZTL-gebieden met automatische controle. De dubbelzinnige, door slechte verkeersborden veroorzaakte situatie zal dus niet in een, twee, drie verholpen zijn. Dus wees op je hoede wanneer je door Italië reist.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten