Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Raad van State tikt Gent op de vingers voor zijn LEZ

Geschreven door Kevin Kersemans op 02-02-2022

Door een arrest van de Raad van State moet Gent een deel van zijn LEZ-reglement herzien. Het gaat meer specifiek over het onderscheid dat wordt gemaakt op het vlak van oldtimers. De lage-emissiezone zelf wordt niet ter discussie gesteld. (+ UPDATE)

UPDATE 03/02/2022:

Het ziet ernaar uit dat het arrest van de Raad van State het omgekeerde effect heeft gehad van wat de klagers wilden bekomen. De stad Gent heeft immers de discriminatie tussen oldtimers van 30 tot 40 jaar en die van +40 jaar opgelost door... de mogelijkheid om voor die laatste groep een jaartoelating te kopen, af te schaffen. Voortaan zullen dus ook bezitters van een oldtimer van meer dan 40 jaar enkel met een dagpas de stad kunnen binnenrijden, en dit slechts 8 keer per jaar. De website van de stad is al in die zin aangepast. Wordt vervolgd...?

De Raad van State heeft zich gebogen over de uitzondering voor oldtimers van 40 jaar of ouder, die tegen betaling een toelating kunnen bekomen om een week, maand, kwartaal of jaar lang de Gentse lage-emiessiezone binnen te mogen. De conclusie is dat die leeftijdsgrens onwettelijk is, want nergens op gebaseerd. Op Europees niveau worden auto's immers als oldtimers beschouwd vanaf 30 jaar na hun eerste inschrijvingsdatum.

Wie met een oldtimer van meer dan 30 maar minder dan 40 jaar rijdt, kan in Gent (net als in Antwerpen) namelijk niet zo'n toelating krijgen. De enige mogelijkheid is een dagpas te kopen, die 35 euro kost, ongeacht met welk type voertuig je rijdt. Dit kan echter slechts 8 keer per jaar.

>> Lees ook – Lage-emissiezones in België: Antwerpen, Brussel, Gent, Mechelen en Wallonië

De Raad van State heeft nu dus geoordeeld dat het onderscheid tussen oldtimers van meer dan 30 en die van meer dan 40 jaar discriminerend is. De stad Gent zal dit gedeelte van zijn LEZ-reglement dus moeten herzien. Met de lage-emissiezone an sich heeft de Raad van State geen probleem.

Ook gevolgen voor Antwerpen?

Het arrest van de Raad van State zal wellicht ook gevolgen hebben voor Antwerpen, dat als eerste in Vlaanderen een lage-emissiezone invoerde en daarvoor vergelijkbare regels hanteert – met dat verschil dat de prijs voor een jaartoelating er iets democratischer is (180 euro, tegenover 345 in Gent). In principe zullen beide steden dus de regels voor +30 en +40 jaar oude oldtimers gelijk moeten trekken.

Brussel maakt geen onderscheid tussen oldtimers voor zijn lage-emissiezone: in het hoofdstedelijk gewest mogen auto's van 30 jaar of ouder zelfs gratis binnen, op voorwaarde tenminste dat ze ingeschreven zijn met een zogenaamde O-plaat. Organisaties zoals de BEHVA (Belgian Historic Vehicle Association) of 'Red de Oldtimer' pleiten al langer voor eenduidige regels voor lage-emissiezones in heel het land.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten