Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Rechtbank verwerpt vervuilingstoleranties van diesels

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-12-2018

Het Europees Hof van Justitie heeft de redenering gevolgd van de steden Brussel, Madrid en Parijs die de huidige homologatietests van dieselauto’s aanvechten. Het is mogelijk dat er aanpassingen zullen gebeuren.

Een klap in het gezicht voor de Europese Commissie en voor de Europese lidstaten. Het Europees Hof van Justitie heeft de steden Brussel, Madrid en Parijs gelijk gegeven. Zij kloegen over het feit dat het toegestaan was om de limiet van 80 mg/km NOx met 110% te overschrijden tijdens tests in realistische RDE-omstandigheden. Deze overschrijding, die door de hoofdsteden ‘permit to pollute’ wordt genoemd, laat recente voertuigen dus toe om tot 168 g NOx/km uit te stoten op de weg. Deze tolerantie zal in 2020 worden verlaagd tot 50%, ofwel 120 g NOx/km.

Wissel van de macht

Het Europees Hof van Justitie annuleert hiermee gedeeltelijk de Europese verordening betreffende de berekening van de uitstoot van stikstofoxiden van nieuwe auto’s en bestelwagens. Het heeft de argumenten van de steden aangehoord die stelden dat de maatregelen genomen door hun gemeenteraden hun doeltreffendheid aan het verliezen waren door deze Europese toegeving. Concreet betekent dit dat de verschillende steden hun eigen maatregelen kunnen nemen om de Europese wetgeving te dwingen zich eraan aan te passen. Een terugkeer van de macht van de steden…

Gevolgen

Zelfs al kan de Commissie beroep doen voor het Europese Hof, zal ze waarschijnlijk toch gedwongen worden om de homologatieciteria te herzien en de Europese richtlijn inzake emissies strikt na te leven om te voldoen aan de Euro 6-normen tijdens RDE-tests, dus zonder een tolerantie. Daardoor zullen de constructeurs zich op hun beurt moeten aanpassen zodat de theoretische waarden de werkelijke omstandigheden netjes volgen in de standaardcyclus…

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten