Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Het Verenigd Koninkrijk wil een laadpaal bij elke nieuwe woning

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-11-2021

Om de EV-transitie te versnellen wil het Verenigd Koninkrijk een laadpaal voor elektrische auto's verplichten bij de bouw van een nieuwe woning.

Een van de grote struikelblokken voor de doorbraak van de elektrische auto, naast de hoge aanschafprijs, is het laadnetwerk. Daarom wil de Britse regering de installatie van een laadpaal vanaf 2022 verplichten voor wie een nieuw gebouw zet, inclusief particuliere woningen. Die beslissing moet tegen 2030 tot 145.000 additionele laadpalen leiden, het moment waarop het Verengid Koninkrijk de verkoop van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor volledig wil bannen.

Het besluit is nog niet officieel, bovendien zullen er nog een heleboel zaken opgeklaard moeten worden vooraleer die laadpaal voor elke nieuwe woning ook daadwerkelijk verplicht zal kunnen worden. Niet meer dan een kwestie van tijd, luidt het vanuit Londen.

En in België?

Ook in België bestaat er een verplichting om voor bepaalde nieuwe gebouwen de juiste bekabeling voor een toekomstige laadpaal te voorzien, al variëren de criteria volgens regio. Bovendien gaan ze minder ver dan de plannen die momenteel op de tafel van de Britse regering liggen.

Brussel

Elke nieuwe parking met minstens 10 plaatsen moet worden uitgerust met een elektrische hoogspanningscabine. Bovendien moeten alle nieuwe parkeerterreinen met 10 plaatsen of meer, alsook de parkeerterreinen die een nieuwe milieuvergunning aanvragen (renovatie of vervallen), voorzien zijn van oplaadstations, waarvan het precieze aantal nog bij decreet moet worden vastgesteld.

Vlaanderen

Elk residentieel gebouw met minstens 2 parkeerplaatsen dat nieuw gebouwd of gerenoveerd wordt, moet beschikken over één oplaadpunt per plaats of, op zijn minst, over de bedrading om ze later te installeren. Voor niet-residentiële gebouwen is dit verplicht vanaf 11 parkeerplaatsen. In 2025 zal het verplicht zijn voor elk niet-residentieel gebouw met ten minste 21 parkeerplaatsen, zelfs zonder renovatie.

Wallonië

Elk woongebouw in aanbouw of ingrijpende renovatie met ten minste 11 parkeerplaatsen moet beschikken over een aansluitingsinfrastructuur. Niet voor bewoning bestemde gebouwen en collectieve woningen die worden gebouwd of gerenoveerd met ten minste 11 parkeerplaatsen, moeten voorzien in 1 terminal voor elke 5 plaatsen. De Waalse regering zal ook regels invoeren voor alle niet-residentiële gebouwen met ten minste 21 parkeerplaatsen tegen 2025.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten