Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Binnenkort minimumprijzen voor Chinese EV’s?

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-04-2025

De Europese Unie overweegt een diplomatiek minder gevoelig alternatief voor de invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s: minimumprijzen.

Om de “vloedgolf” (sic) aan Chinese elektrische auto’s af te remmen riep de Europese Unie vorig jaar invoerheffingen in het leven. Een oplossing die diplomatiek nogal slecht valt, zodat er nu alternatieve plannen op tafel liggen. Brussel en Peking zouden namelijk in gesprek zijn rond een andere manier om dergelijke heffingen te vermijden: een minimumprijs voor Chinese EV’s. Daarmee zou mogelijk een einde komen aan de importheffingen op Chinese elektrische auto’s, die in het geval van BYD, Geely en SAIC (moederhuis van MG) op dit moment oplopen tot 45,3 procent. In de plaats zouden Europa en China een akkoord sluiten om een minimumprijs te hanteren. Een minder offensieve aanpak… maar ook een bijzonder complexe.

In theorie klinkt het idee, dat ontstaan is tijdens een ontmoeting tussen EU-commisaris voor Handel Maros Sefcovic en zijn Chinese tegenhanger Wang Wentao, nochtans simpel: een minimumprijs voor uit China ingevoerde EV’s voorkomt een prijzenoorlog op ons continent, en vlakt tegelijk de impact van de riante overheidssteun aan de Chinese industrie uit.

Een dergelijk akkoord, dat ongezien is voor een dermate geavanceerd product als de auto (voor staal of zonnepanelen bestaat zo’n minimumprijs al wél), lijkt evenwel op enkele bezwaren te stoten, zowel in de toepassing als in de controle ervan, terwijl het ook indruist tegen de principes van de vrije markt.

Volgens de geruchten is het vooral de Duitse auto-industrie die achter de schermen bij Europa aandringt op een de-escalatie. VDA, Duitslands invloedrijke autovakbond, heeft het over “handelsobstakels” en roept op tot redelijkheid – de angst leeft dat China, dat goed is voor een derde van de wereldwijde afzet voor de Duitse autobouwers, tegenmaatregelen zou nemen.

Of zijn het uiteindelijk toch gewoon de Europese klanten die zullen beslissen? In februari zagen de Chinese merken in Europa hun verkoop met 64 procent vooruitgaan, zodat ze intussen al 4,1 procent van de markt in handen hebben. Houden we de elektrische modellen – die dus op dit moment aan een heffing onderworpen zijn – buiten beschouwing, en kijken we bijvoorbeeld naar de plug-inhybrides uit China (zoals de BYD Seal U DMI of Jaecoo 7 SHS), dan was er in februari zelfs sprake van een echte boom (+321 %).

Hoe dan ook staat Europa in dit diplomatieke schaakspel voor de grote uitdaging om zijn economische belangen te verdedigen zonder zichzelf in de voet te schieten. Een evenwichtsoefening op hoog niveau waarin zowel een dosis tact als pragmatisme nodig zal zijn. Wordt vervolgd…

Bron: Reuters

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten