Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Japan Mobility Show 2025: Overzicht van de nieuwigheden

De Japan Mobility Show 2025 in Tokyo wil de toekomst van de mobiliteit in de spotlights zetten. Waarbij vooral de Japanse merken zelf uitpakken met tal van nieuwigheden en conceptcars. Een overzicht.

De Japan Mobility Show – zeg maar het salon van Tokyo – vindt plaats van 30 oktober tot 9 november 2025. Het is meer dan enkel een klassiek autosalon, het gaat eerder een salon van de mobiliteit in zijn algemeen – denk aan elektrische voertuigen, waterstofauto’s, micromobiliteit, geconnecteerde technologieën en immersieve ervaringen. Meer dan 500 exposanten – vooral uit het thuisland zelf – bieden er een goed overzicht van de snelle evoluties in de sector, en moeten duidelijk maken dat Japan niet van plan is zich zomaar de kaas van het brood te laten eten.

Toyota

Aan de hand van verschillende elektrische en hybride conceptcars stelt Toyota in Tokyo zijn nieuwe prestigemerk Century voor, dat zich in de hiërarchie nog een trapje hoger bevindt dan de merken Lexus (en Toyota en Daihatsu). De klemtoon ligt op high-end innovatie en wil de elektrische transitie rijmen met traditioneel vakmanschap en de typische Toyota-kwaliteit. Bij Toyota zelf is een conceptcar te zien die als voorbode van de volgende Corolla geldt.

Nissan

Bij Nissan gaat de gefacelifte Ariya met de aandacht lopen, net als een nieuwe generatie van de Elgrand, de grote eenvolumer van het merk (die hier niet te koop is). Geen nieuwe GT-R of iets dergelijks, de Nissan-stand bewijst dat het merk zich voorlopig lijkt terug te plooien op elektrische en gezinsgerichte modellen.

Honda

Honda zet in Tokyo in op multi-mobiliteit: de stand toont naast auto’s ook tweewielers, drones en online verbonden diensten, waarmee de constructeur zijn holistische visie op stedelijke en intermodale mobiliteit wil voorstellen. Toch is er ook ruimte voor twee nieuwe elektrische conceptcars, die allebei een productieafgeleide zullen krijgen: het Super-One Prototype en de Honda 0 a.

Mazda

Mazda onthult de voorbode van een berline die rijplezier wil koppelen aan een laag energieverbruik en strakke looks, waarmee het merk op zoek gaat naar een evenwicht tussen prestaties, stijl en een milieuvriendelijk karakter. Daarnaast gunt het merk uit Hiroshima ons ook al een voorsmaakje van de volgende Mazda 2, met de Vision X Compact.

Subaru

Niet één, maar wel twee STI-prototypes op de Subaru-stand in Tokyo: de ene op benzine, de andere – de zogenoemde Performance-E STI – elektrisch aangedreven. Beide modellen moeten de sportieve knowhow van het merk het geëlektrificeerde tijdperk binnen loodsen.

Suzuki

Suzuki probeert in Tokio zijn deel van de media-aandacht op te eisen met de Suzuki e-Sky, een elektrische minivan van minder dan 4 meter. Export naar onze contreien is niet helemaal uitgesloten.

Mitsubishi

Mitsubishi zet op de Japan Mobility Show in op lifestyle, door een prototype van een camper voor te stellen – een afgeleide van de D:X Concept, die op het vorige salon van Tokio te zien was. Belangrijker was de Elevance, een conceptcar van een cross-over formaat Outlander, een plug-inhybride cross-over met vier elektromotoren.

Hyundai

Hyundai brengt naar Japan niet alleen de nieuwe generatie van zijn Nexo mee, die nog altijd gebruikmaakt van brandstofceltechnologie, het stelt er ook een hele reeks oplossingen voor de volledige waterstofcyclus voor, van de productie tot het gebruik.

Mini

Een van de weinige Europese merken die iets nieuws te tonen heeft in Japan, is Mini, dat in Tokio zijn collab met modeontwerper en kledingmerk Paul Smith aankondigde. Die samenwerking levert een gelijknamige speciale reeks op.

De Japan Mobility Show 2025 geeft vandaag al een goed beeld van de hoofdthema’s voor de mobiliteit van morgen. Aspecten als elektrificering, waterstof, connectiviteit en user experiences staan daarbij centraal. Vooral voor Japanse constructeurs, maar ook voor enkele buitenlandse, is dit salon dan ook de ideale gelegenheid om hun strategie uit te doeken te doen, en te tonen dat ze nog niet uitgeteld zijn in een mondiale autowereld in volle verandering.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten