In afwachting dat onze Europese beleidsmakers eindelijk eens klare wijn schenken, zet de elektrische auto zijn opmars op ons continent gestaag verder. Een evolutie die duidelijk in de kaart speelt van Chinese autobouwers zoals BYD, dat intussen Tesla al een poosje voorbij is. En dat de Chinezen niet alle eieren in één mand stoppen, bewijst de lancering van een nieuw merk van benzineauto’s – voorlopig enkel in Polen. De Stellantis-groep van zijn kant lijkt opnieuw de weg naar boven gevonden te hebben, al zijn de naweeën van het tijdperk onder ex-CEO Carlos Tavares duidelijk nog niet verteerd.
BYD blijft groter dan Tesla in Europa
De Europese automarkt in haar geheel deed het in augustus vrij goed: de verkoop nam ten opzichte van augustus 2024 met 5,3 procent toe, zo blijkt uit de cijfers van Acea, de Europese vereniging van autobouwers. De grootste winst was daarbij voor de batterij-elektrische auto’s en de plug-inhybrides: +30,2 respectievelijk + 54,5 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Niet iedereen profiteert daar echter evenveel van: Tesla bijvoorbeeld kreeg opnieuw rake klappen (min 36,6 procent ten opzichte van augustus vorig jaar), terwijl uitdager BYD zijn opmars verderzet en nu al voor de twaalfde maand op rij meer auto’s in de EU wist te verkopen dan Tesla. De Chinese EV-specialist dankt zijn winst aan een agressieve strategie, gestoeld op scherpe prijzen en een intussen gevarieerd aanbod, bestaande uit EV’s en PHEV’s.
Lees ook onze BYD-tests, waaronder die van de recente Seal 6 Touring, en onze Tesla-tests, waaronder die van de Model Y RWD.

De klassieke Europese groepen – Volkswagen, Stellantis en Renault – houden qua verkoopaantallen voorlopig goed stand, maar ze zien hun technologische vooruitgang wel geremd door hogere productiekosten en een elektrische transitie die minder snel verloopt dan verwacht. Het maakt dat onze grote Europese spelers op hun thuismarkt steeds meer in het defensief worden gedrongen.
Voorzichtig herstel bij Stellantis
Stellantis zat de voorbije maanden in de hoek waar de klappen vielen, maar de groep heeft er een al bij al behoorlijk augustus 2025 op zitten: de groep ging er met 3,4 procent op vooruit ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar – met vooral een stevige winst voor Citroën, en relatief gezien voor Alfa Romeo. Een lichtpuntje, maar één zwaluw maakt de lente niet: over het hele jaar gezien (januari tot augustus) ligt de verkoop van de groep nog altijd 8,9 procent lager dan vorig jaar. Daarmee presteert Stellantis een stuk minder goed dan de markt in haar geheel (-0,1 procent voor de eerste acht maanden).

Bovendien blijft het rommelen aan de top van de groep: financieel directeur Doug Ostermann zoekt na amper één jaar alweer andere oorden op en werd vervangen door Joao Laranjo. Al die wissels zijn niet bevorderlijk voor de stabiliteit waaraan Stellantis net zo’n behoefte heeft.
Jetour: nieuwe Chinees in Polen
Terwijl BYD zijn verkoop ziet boomen en Stellantis zijn best doet om weer overeind te krabbelen, blijven de Chinese merken maar toestromen in Europa. Zo is het binnenkort de beurt aan Jetour, een dochtermerk van de Chery-groep (bij ons al vertegenwoordigd via Jaecoo en Omoda) gespecialiseerd in… SUV’s. Het eerste Europese land waar Jetour voet aan grond zet, is Polen, waar vanaf november drie modellen zullen worden aangeboden.

En opvallend: het gaat niet om EV’s, wel om klassieke benzines, die dus niet onderhevig zijn aan de bijkomende Europese invoerheffingen op Chinese voertuigen. Een handig manoeuvre dat aantoont dat China zijn zinnen nu écht wel op onze markt gezet heeft. Onze autobouwers kunnen zich maar beter schrap zetten: de volgende golf van Chinese spelers gaat geen vrede meer nemen met een figurantenrol.