- Score redactie 16.00 /20
Bij zijn debuut in 2020 bleek de Tesla Model Y een regelrecht schot in de roos: sneller dan een SpaceX-raket schoot hij door naar de hoogste toppen van de verkoopranglijsten in EV-land. Waarom ‘s werelds bestverkochte elektrische auto van 2024 dan toch een make-over nodig had voor 2025? Simpel: omdat hij die leidersrol intussen kwijt is. De Model Y ging tenslotte ook al vijf jaar mee zonder echte evolutie. Een eeuwigheid voor een EV, waar de veranderingen snel gaan en modellen na vijf jaar meestal al klaar zijn voor een opvolger. Niet zo bij Tesla, waar ze liever hun modellen onderhuids verbeteren zonder dat je dat aan hun uiterlijk kunt aflezen.
Echter ziet de wereld er vandaag plots heel anders uit. Onder druk van de prijzenoorlog in China en van een alsmaar fellere concurrentie heeft de Model Y zijn dominante positie uit handen moeten geven. Voeg daar nog de hele hetze aan toe rond de figuur van Elon Musk, en je begrijpt dat de Model Y zichzelf deze keer wel móest heruitvinden – of toch minstens gedeeltelijk. De vraag is dan of die ingrepen volstaan.
Highland vs. Juniper
De oorspronkelijke Model Y leek vooral op een in de hoogte uitgerekte Model 3. Een ontwerp dat misschien niet echt harmonieus oogde, maar des te praktischer was, want het leverde naast een gestroomlijnd koetswerk ook een boel interieurruimte op. Aangezien dat sobere lijnenspel Tesla tot nog toe geen windeieren heeft gelegd, hadden we verwacht dat de Model Y bij zijn update de styling zou overnemen van de gefacelifte Model 3, onder liefhebbers bekend onder zijn codenaam ‘Highland’.
Niet dus: het vernieuwde interieur mag dan al een doorslagje zijn van dat van de opgefriste Model 3, aan de buitenkant gaat de ‘Juniper’ gedoopte update voor de Model Y veel verder. De proporties blijven dezelfde, maar voor- en achterpartij werden grondig hertekend, waardoor de auto meteen ook 39 millimeter langer werd. Aan de andere afmetingen – breedte, hoogte en wielbasis – veranderde niks.
De snuit verwijst nu subtiel naar de Cybertruck, met zijn ledstrip voor de dagrijverlichting die over de hele breedte van de neus loopt, in onvervalste Robocop-stijl. De eigenlijke koplampen zitten voortaan wat lager en verhuisden naar de bumper. Achterin zitten de achterlichten nu vervat in een doorlopende strook die van achteren uit verlicht wordt, een beetje zoals dat ook het geval is bij een Polestar 4: discreet én elegant gedaan. Eindelijk heeft de Model Y een visuele persoonlijkheid, waarmee hij zich onderscheidt van de monotonie binnen het Tesla-gamma… en van zijn talloze Chinese kopieën.
- Geslaagde nieuwe look
- Uitstekend rendement
- Erg intuïtieve interface
- Rol- en ophangingsgeluiden
- Nog altijd wat broze materialen
- Erg kwetsbaar koetswerk
In dit artikel : Tesla, Tesla Model y
