Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Lpg: opa biedt weerstand

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-09-2021

De lancering van fabrieksmodellen op lpg was een gok voor Dacia. En die lijkt vruchten af te werpen, althans wat betreft de nieuwe inschrijvingen bij particuliere klanten. Zij kopen bijna evenveel lpg-modellen als elektrische. Een op de vijf verkochte Dacia's rijdt nu op lpg (en dus ook op benzine).

Liquefied petroleum gas of vloeibaar petroleumgas is dus is dus weer actueel, mede dankzij het Roemeense merk (en Renault). Zozeer zelfs dat het marktaandeel van deze oplossing bij particulieren sinds het begin van het jaar met 140 procent is gestegen. Het aantal particulieren dat voor elektriciteit koos, is met slechts 12 procent gestegen. Elektriciteit heeft nog steeds een kleine voorsprong, maar lpg is echt zijn uitdager. In de eerste acht maanden van 2021 werden er volgens een telling van het Franstalige Belgische dagblad L'Echo al 1.519 elektrische auto's ingeschreven op naam van een privépersoon, tegenover 1.426 lpg-modellen. Als we cng daarbij optellen, verslaat gas elektriciteit met 1.716 nieuwe auto's geregistreerd in België van januari tot augustus 2021.

Voor particulieren

De situatie is uiteraard anders als het gaat om bedrijven en zelfstandigen. Aangezien plug-inhybrides en elektrische voertuigen een aftrek van 90 tot 100 procent genieten, is lpg geen partij. Nochtans is het lpg-distributienetwerk voldoende dicht met meer dan 300 pompen in het land. En we mogen niet vergeten dat een auto op lpg nog steeds een benzinetank heeft, aangezien de motor zowel op gas als op petroleum draait. Dit resulteert voor sommige modellen in een totaal rijbereik van meer dan 1.000 km. Bovendien zijn modellen die voldoen aan de norm R67-01, met een veiligheidsklep, toegelaten in ondergrondse parkeergarages.

Prijs

Het laatste argument dat pleit voor lpg, is de prijs. Een elektrische auto is nog steeds duur. Dacia biedt al een Sandero aan voor 13.400 euro, met een totaal rijbereik van 1.300 km, waarvan iets meer dan 500 km alleen op lpg dankzij de tank van 40 liter. Met een liter lpg tegen 0,70 euro betaalt u 5,5 euro/100 km. Wanneer de auto overschakelt op benzine, stijgen de kosten uiteraard: 9,3 euro/100 km. In het zeer zeldzame geval dat zowel de lpg- als de benzinetank volledig wordt leeggereden, komt dit neer op een kostprijs van ongeveer 8 euro/100 km. Opgelet: in Wallonië en Brussel is de jaarlijkse belasting voor een lpg-voertuig hoger, terwijl de belasting op inverkeerstelling lager is. In Vlaanderen wordt een lpg-toeslag aangerekend.

Elektrische kosten

Bij de dealer kost de Dacia Spring, met zijn maximale rijbereik van (slechts) 230 km, 3.600 euro meer dan de grotere Sandero. En de prijs van een laadbeurt zal van vele factoren afhangen. Met een gemiddeld verbruik van 13,4 kWh/100 km kosten die 100 km tussen 3,5 (thuis) en maximaal 8 euro (aan een openbaar laadpunt), afhankelijk van de oplaadlocatie. De elektrische auto kan alleen op lange termijn rendabel zijn, voor korte ritten, op voorwaarde dat u hebt geïnvesteerd in een thuislaadpunt, zodat u voor uw dagelijkse oplaadbeurt kunt profiteren van het laagste tarief. Of zelfs zonnepanelen geïnstalleerd hebt. Lpg blijft dus een interessante oplossing op middellange termijn, zonder investeringen en zonder de stress om zonder brandstof te vallen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten