Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Diagnostiek en uitdagingen van de bedrijfswagen

Geschreven door David Leclercq op 27-03-2019

Een studie van 10 onderzoekscentra boog zich over de kwestie van de bedrijfswagens en hun invloed op zowel de mobiliteit als de fiscaliteit. Hier lees je een samenvatting…

Een studie die komaf maakt met het gebrek aan gegevens

Niet veel mensen weten dit, maar er zijn eigenlijk zeer weinig officiële statistische gegevens bekend over bedrijfswagens of “salariswagens”: auto’s die een onderdeel uitmaken van de verloning van werknemers. De hier gevoerde studie is exhaustief en vult zo de hiaten in de statistieken over het onderwerp in. Ter herinnering: het aantal bedrijfswagens in ons land wordt geschat op 670.350, een cijfer dat volgens sommigen dichter bij de 700.000 (cijfers van 2016) ligt, of 11,5 procent van het huidige rijdende wagenpark. Tussen 2008 en 2016 kende dit park een permanente groei van 4,9 procent per jaar. De conclusie van experts over dit voordeel is vernietigend: “salariswagens” kosten de maatschappij en de overheid geld, ze vormen een systeem dat ongelijkheid in de hand werkt en ze dragen bij aan de files, de vervuiling en de uitstoot van broeikasgassen.

Wat is de impact?

Irib-onderzoeker Thomas Ermans gaf in een interview met Le Soir aan: “Het systeem van bedrijfswagens stimuleert verplaatsingen met de auto, wat ingaat tegen alle tendensen en politieke démarches om te proberen over te stappen op een meer duurzame mobiliteit. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verplaatsingsplannen van ondernemingen die het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer willen verminderen”. Xavier May, onderzoeker aan de ULB en een van de hoofdauteurs van de studie, geeft aan dat dit systeem moet worden aangepakt en dat er geen “win-win”-oplossing mogelijk is. Hij zegt dat dit systeem geld kost aan iedereen terwijl het enkel de meest gegoeden iets oplevert. De staat “kiest er namelijk impliciet voor om die mensen fiscaal te bevoordelen”.

Iedereen verliest

Thomas Ermans geeft aan dat als er niemand verliest, het huidige systeem niet kan veranderen. Hij vindt dat “we moeten vertrekken van de negatieve gevolgen van het huidige systeem” en “zodanig handelen dat er minder salariswagens komen”. Maar wat zou er gebeuren als dit systeem van bedrijfswagens verdwijnt? De studie beweert dat deze bestuurders zich zouden gaan gedragen als mensen die hun auto zelf hebben moeten betalen. Of anders gezegd: de mensen zouden voor kleinere modellen kiezen, ze zouden die minder vaak vervangen en ze zouden er minder kilometers mee rijden. Dat lijkt voor de hand te liggen. Net zoals het logisch lijkt dat ook meer mensen gebruik zouden gaan maken van het openbaar vervoer. Maar dan blijft wel de vraag hoe de overheid moet gaan onderhandelen met de bedrijven. Die zullen namelijk verplicht zijn om het loon van hun werknemers op te trekken en ze zullen minder fiscale aftrekposten in rekening kunnen brengen. Daardoor zou de loonlast nog zwaarder worden in een land dat op dit vlak al met de vinger wordt gewezen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten