Onder impuls van Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) heeft de Vlaamse regering een zogeheten conceptnota voor de hervorming van de autokeuring goedgekeurd. De versoepelingen zouden reeds deze zomer gelden, de grotere veranderingen (die een nieuw juridisch kader vragen) zullen ingaan vanaf 2028.
Ook bij een klassieke garage
De belangrijkste wijziging tegenover het huidige systeem: je hoeft niet langer bij een keuringscentrum passeren. In de toekomst zal je je wagen ook bij een garage kunnen laten keuren, mits die garage zich laat erkennen als een officiële keuringsplaats. Het is nog niet helemaal duidelijk of dat dan ook kan bij je eigen garagist - een gevalletje van stroper en boswachter.
Om de concurrentie aan te moedigen, zal er niet langer met een vaste prijs gewerkt worden, maar met een prijsvork - met de belofte dat de maximumprijs niet hoger komt te liggen.
Elke auto om de twee jaar
Bovendien hoef je maar om de 2 jaar naar de keuring. Die regeling zal dus ook gelden voor oudere wagens en voor auto's met meer dan 160.000 kilometrer op de klok, die momenteel nog jaarlijks langs het keuringscentrum moeten passeren.
Twee maanden de tijd
Stelt het keuringscentrum (of de garage die de keuring uitvoert) vast dat je wagen niet aan de vereiste normen voldoet, dan zal je meer tijd krijgen om die defecten recht te zetten. Bij een rode kaart bedraagt die termijn momenteel twee weken. Die termijn wordt opgetrokken naar twee maanden.
Geen controle autoverzekering en trekhaak
Opvallend: de aanwezigheid van een geldig verzekeringsbewijs zal niet langer gecontroleerd worden. En ook de keuring bij montage van een trekhaak vervalt.
Tweedehandskeuring afgeschaft
Bij verkoop van een occasie zal je geen tweedehandskeuring meer moeten uitvoeren: in de toekomst zal een geldig keuringsbewijs volstaan. Aan de Car-Pass raakt Vlaanderen niet, aangezien dat federale materie blijft.