De tarieven voor een laadbeurt aan een openbare laadpaal verschillen nog altijd sterk van het ene Europes land tot het andere. Die verschillen hebben te maken met allerlei factoren, zoals de kostprijs om de elektriciteit aan te maken, lokale taksen en de ontwilkkeling van het laadpalennetwerk. Opvallend: België is in 2025 het op vier na duurste land om je EV op te laden.
Top 5 duurste landen
-
Noorwegen: Hoewel het netwerk in Noorwegen grotendeels gevoed wordt met groene stroom, kost een laadbeurt er wel het meeste van heel Europa, tot wel 18,9 euro per 100 kilometer.
-
Slovenië: Als gevolg van hoge heffingen en infrastructuurkosten betaal je in Slovenië ongeveer 17 euro per 100 km aan laadkosten.
-
Italië: Hoge taksen en energiekosten maken dat een laadbeurt in Italië circa 9 euro per 100 km kost..
-
Duitsland: Dezelfde verklaringen als in Italië maken dat je bij onze Oosterburen 8,9 euro per 100 kilometer betaalt.
-
België: Met 8,4 euro voor een laadbeurt van 100 kilometer sluit België de top 5 van duurste landen in Europa af.
Top 5 minst dure landen
-
Ijsland: Dankzij de 100 procent groene stroom kost een laadbeurt in Ijsland maar iets van een 2,9 euro per 100 kilometer.
-
Portugal: In Portugal moet je rekenen op 3,2 euro per 100 km. Met dank aan een gediversifieerde lokale stroomproductie en een gunstig beleid.
-
Finland: De Finnen betalen gemiddeld 4,6 euro per 100 km; het land combineert groene stroom met kernenergie.
-
Tsjechië: Scherpe elektriciteitsprijzen maken dat de Tsjechen maar 5,5 euro per 100 km betalen.
-
Hongarije: Door gunstige politieke maatregelen kost een laadbeurt van 100 kilometer in Hongarije iets van een 6,4 euro.
De toestand in België
In ons land hangen de laadtarieven af van het type laadpaal en van de operator. In 2025 betaal je aan een wisselstroomlaadpaal gemiddeld ongeveer 0,52 €/kWh, aan een snellader op gelijkstroom is dat afgerond 0,67 €/kWh. Daarmee is België een van de duurdere landen in Europa om je elektrische auto aan een openbaar station op te laden..
Verschillende factoren dragen bij tot die hoge prijs: de hoge heffingen op elektriciteit, zware infrastructuurkosten en een beperkte concurrentie tussen de operatoren van de laadpalen. Daarbij komt nog dat de meerderheid van de elektrische auto's in België bedrijfswagens zijn, waardoor de werlgever opdraait voor de laadkosten en de gebruiker niet echt wakker ligt van de tarieven.
Een bredere concurrentie tussen de operatoren, fiscale incentives voor particulieren en een beter ontwikkelde laadinfrastructuur zouden een mogelijke oplossing kunnen brengen voor de hoge laadkosten in ons land.
Bron: Automotive News Europe