Het Hof oordeelde dat het uitstel van de oorspronkelijke LEZ-regels met twee jaar een “significante terugval” vormt ten aanzien van de bescherming van het recht op gezondheid en een gezonde leefomgeving, zonder voldoende rechtvaardiging. Dit in strijd met artikel 23 van de Belgische grondwet.
Een directe consequentie van die beslissing van het Grondwettelijk Hof is dat de uitstel van de inwerkingtreding van de lage-emissiezone (LEZ) wordt geschorst. Gevolg: sommige automobilisten bevinden zich van de ene dag op de andere in de illegaliteit.
Boete van 350 euro?
Sorry voor deze pijnlijke – en irritante – herinnering, maar in theorie riskeer je een administratieve boete van 350 euro als je met een betroffen voertuig rijdt. De controle is geautomatiseerd: nummerplaatherkenningscamera’s aan de Brusselse toegangen identificeren de overtreders, die vervolgens hun sanctie per post ontvangen.
In de praktijk belooft het Brussels Gewest een overgangsperiode. De bestuurders zullen eerst geïnformeerd worden via officiële campagnes. Doel: hen de tijd te geven zich te organiseren. De Brusselse minister van Leefmilieu, Alain Maron, verklaarde aan de zender RTL dat men probeert dit te relativeren: “We moeten eerst het aantal getroffen voertuigen inventariseren en hen dan correct informeren, vooraleer we sancties treffen.”
Wat moet je doen als je (mogelijk) betrokken bent?
- Controleer de Euro-norm van uw voertuig: die staat op het inschrijvingsbewijs of via de officiële website van de Brusselse LEZ.
- Vraag eventueel een afwijking aan: sommige voertuigen (aangepast voor personen met beperkte mobiliteit, oldtimers, etc.) kunnen een uitzondering krijgen.
- Koop een dagpas: beschikbaar, tot maximaal 24 dagen per jaar, waarmee je tijdelijk toegang krijgt tot Brussel. Bij medische afspraken gemaakt de voorbije weken of maanden is dat noodzakelijk.
- Overweeg alternatieven: natuurlijk vinden tegenstanders van oude wagens dat er alternatieven bestaan voor de eigenaars van oudere voertuigen: carpooling, trein, of een recentere wagen kopen die voldoet aan Euro 6 (diesel) of Euro 3+ (benzine). Iedereen kent het verhaal, maar dat biedt geen concrete oplossing voor bezitters van gestrafte voertuigen die noch de middelen noch de zin hebben om van wagen te veranderen.
Wanneer komen de eerste sancties?
Daarover is er voorlopig geen antwoord. De wet is van kracht, maar de repressieve uitvoering zal geleidelijk gebeuren. De precieze timing van de boetes moet nog bepaald worden. Bestuurders hebben dus een korte adempauze om zich aan te passen… maar het is duidelijk dat Brussel de teugels aanhaalt op het vlak van duurzame mobiliteit. Inderdaad, het ging slechts om een uitstel van het verbod om met diesel Euro 5 of benzine Euro 2 in de hoofdstad te rijden, maar de manier waarop het mes valt, voegt onnodige stress toe aan de getroffen personen. Een zaak om te volgen…