Update 25/06/25: meerdere merken betrokken bij Takata-schandaal
- Op dinsdagavond 24 juni heeft de Franse overheid nog eens 800.000 auto's een rijverbod opgelegd, waardoor het totaal aantal betrokken voertuigen met potentieel gevaarlijke Takata-airbags oploopt tot 1,7 miljoen.
- Het Japanse Takata (failliet sinds 2017) bediende zowat 20% van de automarkt, waardoor er meer dan 150 modellen van minstens 30 verschillende constructeurs betrokken zijn - waaronder BMW, Mercedes en Tesla.
- Oorzaak van het airbag-probleem: het gebruik van ammoniumnitraat als drijfgas voor de airbags, dat goedkoper is maar minder stabiel blijkt.
- Al 18 dodelijke ongevallen in Frankrijk, wereldwijd al minstens 30 overlijdens door spontaan exploderende airbags.
Stellantis lanceert uitzonderlijke terugroepactie voor Citroën C3 en DS3. De zogeheten 'Stop Drive'-maatregel wordt van kracht vanaf vandaag 18 juni 2025, met als doel: het voorkomen van nieuwe, mogelijk dodelijke ongevallen veroorzaakt door defecte airbags van de Japanse, inmiddels failliete toeleverancier Takata.
Bewezen levensgevaar
De drastische terugroepactie komt er na een reeks ongevallen — soms met dodelijke afloop — waarbij airbags onverwacht of ongecontroleerd afgingen. Een van de recentste incidenten kostte het leven aan een automobiliste in de regio Reims (Frankrijk), op 11 juni jongstleden.
Naar aanleiding daarvan legde het Franse ministerie van Transport deze rijverbodmaatregel op aan Stellantis Frankrijk. Intussen heeft de constructeur de maatregel uitgebreid naar andere markten, waaronder België.
Zo’n 28.000 voertuigen getroffen in België
In België zouden ongeveer 28.000 voertuigen mogelijk getroffen zijn. Citroën België laat weten dat eigenaars in de komende weken een officiële melding per aangetekende brief zullen ontvangen. In afwachting daarvan kunnen bestuurders zelf nagaan of hun voertuig betrokken is door het chassisnummer in te voeren op de officiële website van Citroën België.
Daarnaast wordt aangeraden om contact op te nemen met de eigen Citroën-verdeler voor bijkomende informatie. Maar wat ook het geval is: het is ten strengste verboden om met een getroffen voertuig verder te rijden zolang de herstelling niet is uitgevoerd.
Overgewaaid naar Europa
Tot voor kort deden problemen met de Takata-airbags zich vooral voor in tropische landen, waar hitte en vochtigheid de slijtage van het materiaal versnellen. Wereldwijd hebben dergelijke defecten al een twintigtal mensen het leven gekost. Nu het fenomeen zich ook naar Europa uitbreidt — met recent twee gevallen in Frankrijk — wordt de dreiging steeds concreter.
Bij het afgaan van de airbag kunnen metaalfragmenten met hoge snelheid in het interieur terechtkomen, met ernstige of zelfs fatale verwondingen tot gevolg. Citroën stelt alles in het werk om getroffen wagens zo snel mogelijk te herstellen. Veiligheid komt op de eerste plaats.