Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / 'Apple werkt weer aan autonome auto'

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-12-2020

Na het eerder in de ijskast te hebben gezet, zou Apple zijn 'Project Titan' opnieuw hebben opgestart om een zelfrijdende auto te ontwikkelen met een nieuwe generatie batterijen.

Het 'Project Titan' van Apple werd in 2014 opgestart met als doel het ontwerpen en produceren van auto's met het beroemde logo met de appel. Het project begon van nul af aan en maakte verschillende ups en downs mee, met onder meer het ontslag van 200 mensen in 2019, toen het project 'officieel' on hold werd gezet. Maar na zich te hebben gericht op het ontwerp van zijn eigen processoren voor mobiele apparaten en computers, zou Apple hebben beslist het project weer te lanceren om tegen 2024 een autonome auto aan te bieden voor particuliere klanten.

Nieuwe generatie batterij

Om dit unieke project nieuw leven in te blazen, hat Apple een innovatief element nodig dat een echte meerwaarde zou kunnen bieden en de kosten zou beperken, met daarmee ook een minder groot financieel risico voor het programma. Volgens twee anonieme bronnen van Reuters zou het bedrijf uit Cupertino veel vooruitgang hebben geboekt en is het van plan een zelfrijdende auto aan te bieden voor particulieren, in tegenstelling tot Amazon en Google (Waymo), die zich eerder richten op autonome taxi's of deelauto's.

Meer specifiek zou Apple een grote hindernis hebben overwonnen op vlak van de ontwikkeling van een nieuwe generatie batterij volgens de LFP-technologie (lithium-ijzerfosfaat) die een betere autonomie zou bieden en de productieprijs van de batterijen gevoelig zou verlagen. Deze technologie is bovendien minder gevoelig voor oververhitting en is dus veiliger dan andere soorten lithium-ionbatterijen. Daarnaast is er weinig tot geen kobalt nodig voor de productie ervan.

Het ontwerp van de batterij zou ook revolutionair zijn, met een 'eencellig' design dat de individuele cellen binnen het pakket groter maakt en zo de lege ruimte opvult. Een aanpak waarbij er meer actieve materialen in eenzelfde pakket kunnen gestoken worden, voor een potentieel grotere autonomie.

Lidar

De andere drijvende kracht volgens de informatie van de twee bronnen ligt bij het autonome rijsysteem dat zich baseert op lidartechnologie. Een technologie die Apple al gebruikt in de nieuwste generatie iPhone (de 12 Pro) en al meer dan een jaar in de iPad Pro zit. Toch zou Apple gebruik maken van externe partners voor sensoren voor autogebruik, die een 3D-weergave kunnen construeren van de omgeving van de auto, waarmee hij op een veilige manier kan voortbewegen en reageren op diverse omstandigheden.

Toch blijft het complete proces van het ontwerpen en produceren van een (autonome) auto een gigantische kost. Apple is een van de weinige niet-autobedrijven met voldoende middelen voor een dergelijke onderneming, maar het zou nog steeds kunnen dat men beslist om het computergestuurde systeem voor zelfrijdende auto's uit te rusten op een voertuig van een bestaande constructeur. Apple is daarvoor al eerder gesprekken aangegaan met Magna International.

Een dergelijk partnerschap zou al sneller winstgevend zijn - een noodzakelijke voorwaarde voor Apple om eraan te beginnen - want er zou een productie van minstens 100.000 auto's per jaar nodig zijn, wat enorme investeringen vereist als je van nul moet beginnen. Tesla mag zich bijvoorbeeld pas na 17 jaar voorzichtig winstgevend beginnen noemen. Een vooruitzicht waar Apple - terecht - niet zo happig voor is. Gaat het nu om een echte hervatting van dit project van Apple om zich te diversifiëren, of is het enkel een mediastunt om de beurswaarde van de technologiereus te boosten? De toekomst zal het ons leren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten