Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Zo verandert Land Rover de Defender in een Dakar-racer

Geschreven door Klaas Janssens op 26-11-2025

Begin 2026 waagt Land Rover zich aan een Dakar-avontuur met de Defender. Maar wat zijn de verschillen tussen de Octa die je kan kopen en de D7X‑R waarmee Stéphane Peterhansel een vijftiende zege ambieert?

Samenvatting Defender Dakar D7X‑R

  • Gebaseerd op de Defender Octa V8
  • Extra koeling (hitte) en filters (woestijnzand)
  • Aangepaste versnellingsbak (kortere overbrenging)
  • Specifiek onderstel (ontwikkeld in samenwerking met Bilstein)
  • Uitgekleed interieur met rolkooi, met speciale navigatiemodule

De Dakar-woestijnrally lijkt gemaakt voor een terreinspecialist zoals Land Rover, toch heeft de Britse constructeur maar twee overwinningen achter zijn naam staan. En die dateren intussen van 1979 en 1981, met een Range Rover bovendien. Hoog tijd om daar verandering in te brengen en daarvoor rekent Land Rover op de Defender D7X-R.

Officieel: Land Rover Defender Dakar D7X‑R W2RC (2026)

Minder krachtig

Die voor de Dakar ontwikkelde D7X-R baseert zich op de Defender Octa, inclusief diens V8-turbomotor. In productietrim is die 4,4 liter-krachtbron goed voor een vermogen van 635 pk en voor een maximaal koppel van 800 Nm, maar de homologatie zorgt ervoor dat die power enigszins wordt teruggeschroefd. Om het ploeteren door mul zand te verbeteren, installeert Land Rover tevens een aangepaste versnellingsbak met kortere overbrenging.

Officieel: Land Rover Defender Dakar D7X‑R W2RC (2026)

Om het moeilijke terrein in Saoudi-Arabië de baas te blijven, komt de Defender Dakar D7X-R bovendien met een volledig herwerkt onderstel dat ontwikkeld werd in samenwerking met Bilstein. In vergelijking met de Octa neemt zowel de spoorbreedte als de rijhoogte toe. Naast 35-inchterreinbanden van BF Goodrich is er ook sprake van dubbele schokdempers en aangepaste remmen. Ah ja, en de brandstoftank slikt nu meer dan 500 liter aan benzine.

Ervaring telt dubbel

Het koetswerk van de Defender Dakar D7X-R komt met snorkels, met extra koelsleuven en met verstralers op het dak. Land Rover voorziet ook een heleboel filters om het woestijnzand te verhinderen overal tussen te kruipen. Het interieur wordt grotendeels gestript, krijgt naast racekuipjes en een rolkooi ook extra schermen voor de navigator.

Officieel: Land Rover Defender Dakar D7X‑R W2RC (2026)

Een van de belangrijkste troeven die Land Rover kan uitspelen waneer de Dakar op 3 januari 2026 uit de startblokken schiet, is ervaring. Een van de rijders is ene Stéphane Peterhansel, die inmiddels 14 eindzeges op zijn palmares kon schrijven. Verder rekent Defender op de stuur- en navigatiekunsten van Mika Metge, Rokas Baciuška, Oriol Vidal, Sara Price en Sean Berriman.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten