Samenvatting Honda NSX "Tensei"
- Ontwikkeld door JAS Motorsport
- Ontworpen door Pininfarina
- Tensei = Japans voor 'wedergeboorte'
- Midscheepse V6 blijft behouden
De originele Honda NSX geldt als een van de knapst vormgegeven sportwagens uit de nineties. Toch vond JAS Motorsport het nodig om, meer dan 35 jaar na de lancering, wat verbeteringen aan te brengen. Nu hebben de Italianen wel enig recht van spreken, want dankzij de autosport onderhouden ze al decennialang een hechte band met de Japanse constructeur. Bovendien gingen ze voor hun restomod aankloppen bij Pininfarina.

Wedergeboorte
Die restomod krijgt de naam 'Tensei", wat Japans zou zijn voor 'wedergeboorte'. Pininfarina blijft trouw aan het originele lijnenspel, al krijgt het hier volledig uit koolstofvezel vervaardigde koetswerk wel wat gladdere vormen en dikkere billen - nodig om de grotere en bredere velgen onderdak te geven. Ook de met obligate ledverlichting gezegende voor- en achterkant ogen net iets strakker.

Over de mechaniek die onder het verfijnde koetswerkontwerp schuilt, wil JAS Motorsport nog niets kwijt. Enkel dat de midscheeps gemonteerde, aan een manuele versnellingsbak gehangen V6 van het donormodel behouden blijft. Al zou het ons verbazen dat het hoogtoerige blok geen extra vermogen zou krijgen. Ook het onderstel zou een hedendaagse make-over krijgen.
Nodig was het niet, een restomod op basis van de Honda NSX. Maar op deze manier moet het kunnen.