Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / AMG GT vierdeurs rijdt al rond

Geschreven door David Leclercq op 20-03-2017

De toekomstige vierdeurs AMG GT, de zelfverklaarde rivaal voor de Porsche Panamera, is nog maar net als prototype voorgesteld in Genève, maar hij rijdt al rond op de openbare weg.

De conceptcar van de vierdeursversie van de AMG GT is nog maar net voorgesteld in Genève als een rivaal voor de Porsche Panamera, maar hij rijdt nu al rond om zijn ontwikkeling verder te zetten. Volgens de eerste schattingen komt de ongeveer 600 pk sterke luxeberline al vrij snel op de markt: september 2018. Hij wordt uiteraard aangedreven door een V8, maar deze versie met verbrandingsmotor zou in 2019 nog het gezelschap kunnen krijgen van een plug-in hybride met bijna 800 pk.

Spectaculaire lijn

Verschillende bronnen, waaronder het Britse magazine Autocar, houden vol dat het model trouw zal blijven aan de erg originele stijl van de conceptcar. Hij neemt er bijvoorbeeld de flinterdunne ledkoplampen en -achterlichten van over. Verder melden onze bronnen dat de auto op het platform staat van de E-Klasse, maar dan wel in een sterk herwerkte vorm. Dat betekent ongetwijfeld dat de transaxle-architectuur van de coupé niet wordt overgenomen. De wielbasis zou langer zijn en de sporen gevoelig breder. Als de afmetingen van de conceptcar (5,06 meter lang, 2 meter breed en 1,4 meter hoog) behouden blijven, dan is de vierdeurs-GT tegelijk langer en lager dan de Panamera.

V8 en dan hybride

Aanvankelijk wordt de auto aangeboden met de 4.0-V8 van AMG. Maar we weten nog niet aan welke versnellingsbak hij zal worden gekoppeld: ofwel die met dubbele koppeling uit de GT, ofwel die met koppelomvormer uit de E-Klasse. Het vermogen wordt in elk geval naar de 4 wielen versluisd en zou boven de 600 pk uitkomen. In 2019 volgt een hybride versie met technologie die Mercedes ook gebruikt in de F1 (remenergierecuperatie). Die zou 800 pk moeten ontwikkelen en van 0 naar 100 km/h sprinten in minder dan 3 seconden.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten