Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Nieuwe motoren bij Renault en Nissan

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-02-2009

De ingenieurs Renault-Nissan werken aan een nieuwe generatie zuinigere motoren, maar ook aan een elektrische achterwielaandrijver die vanaf 2011 het Renault-gamma vervoegt.

“Echte auto's" op elektriciteit zijn geen sciencefiction meer. Meerdere grote constructeurs houden zich er serieus mee bezig. Bij Renault belooft men de eerste volledig elektrische modellen in 2011. Die worden ontwikkeld op basis van een drievolumeberline (met koffer) en een bestelwagen in de stijl van de Kangoo. Ze krijgen een vermogen tussen 50 en 100 kW (ongeveer 70 tot 136 pk). In afwachting van dergelijke uitstootvrije modellen buigt de Renault-Nissangroep zich nog over de kleine en zuinige verbrandingsmotoren en wordt bovendien aan een nieuwe overbrenging gewerkt.

De Japans-Franse groep heeft aangekondigd dat nieuwe TCE-benzinemotoren met drie of vier cilinders en een cilinderinhoud van 0,9 tot 1,2 liter de atmosferische 1.2, 1.4 en 1.6 gaan vervangen. De kleinere motoren hebben een turbo met een lage inertie zodat ze 90 tot 115 pk ontwikkelen. Interessant is ook dat ze in vergelijking met de vorige motoren 30 tot 40 gram CO2 per kilometer minder uitstoten. Daardoor zullen verschillende modellen die met die nieuwe motoren uitgerust zijn, minder dan 100 gram CO2 per kilometer uitstoten. De nieuwe motorenfamilie komt in 2012 op de markt.

Ook de dieselmotoren werden niet vergeten. Zo kondigt Renault voor 2011 de komst aan van een nieuwe 1.6 dCi. Tijdens zijn ontwikkeling in samenwerking met Nissan werden 15 octrooien aangevraagd en hij beantwoordt uiteraard al aan de Euro 6-normen. Aanvankelijk levert hij 130 pk, maar later komen krachtigere versies. Als alles volgens plan verloopt, vervangt de 1.6 dCi in 2011 de bekende 1.9 dCi met als grootste voordeel een CO2-uitstoot die 25 g/km lager ligt. Renault en Nissan werken verder aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Die heeft in vergelijking met een manuele versnellingsbak geen invloed op het verbruik en is al vanaf volgend jaar verkrijgbaar.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten