Samenvatting Skoda Fabia 130
- Gebaseerd op de Fabia Monte Carlo
- 1.5 TSI wint aan kracht: nu 177 pk sterk
- 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden, top van 228 km/u
- Sneller schakelende DSG-versnellingsbak
- Uitschakelbare tractiecontrole
- Feesteditie 130 jaar Skoda
Skoda blijft de RS-badge trouw, want de Tsjechische VW-dochter bouwt sportieve varianten van zowel de Octavia en de Kodiaq als van de Elroq en de Enyaq. Maar de Fabia valt al een tijdje uit de boot. Daar wordt nu een mouw aangepast, want Skoda viert zijn 130e verjaardag met een speciale sportversie. Geen RS, maar de 130.
Specs en prestaties
Die 130 verwijst niet alleen naar de verjaardag van Skoda, maar ook naar het motorvermogen van de 1.5 TSI die tussen de aangedreven voorwielen ligt. Uitgedrukt in kW, wel te verstaan. Dat maakt 177 pk, toch 27 paarden meer dan de Monte Carlo waarop deze feesteditie zich baseert.

Het maximumkoppel van 250 Nm blijft ongewijzigd, maar zou wel beschikbaar zijn over een breder toerentalgebied. Volgens Skoda krijgt ook de DSG-transmissie met dubbele koppeling een update die snellere schakkelmanoeuvres mogelijk maakt. De Fabia 130 sprint in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 228 km/u.
Zoals een rallywagen?
Skoda verwijst graag naar de rallysport, maar naar een directe link met de Fabia Rally2 is het vruchteloos zoeken. Net zoals de Monte Carlo waarop hij zich baseert, staat deze 130-sportversie wel op een met 1,5 centimeter verlaagd sportonderstel. Bovendien komt de Fabia nog met een manuele handrem en met een uitschakelbare tractiecontrole, zodat haarspelden deze Skoda tot pirouettes kunnen verleiden.

Verder is deze verjaardagseditie vooral een esthetische oefening. Het koetswerk van de Fabia 130 combineert een verlaagde voorbumper en verduisterde koplampen met een zwarte dakspoiler en dubbele uitlaatpijpjes. De 18-duimvelgen vullen zich met roodgekleurde remklauwen en op de achterklep staat een zwarte strip die de achterlichtblokken met elkaar verbindt.
Verrassingen
Terugblik Fabia RS
Bij zijn debuut in 2003 baarde de Skoda Fabia RS best wat opzien. Niet omdat de Tsjechische VW-dochter zich aan een prettig ogend hot-hatchmodel waagde, wel omdat er een dieselmotor tussen de voorwielen lag. Met een piekvermogen van 130 pk was de 1,9 liter-TDI niet de krachtigste van het lot, maar dankzij het maximale koppel van 310 Nm accelereerde de Fabia RS beduidend krachtigere sportievelingen moeiteloos uit het wiel.

Nog leuker: die Fabia RS legde de directe link met de rallysport. In 2003 verving Skoda de Octavia WRC immers door de Fabia WRC. In 2011 kreeg de straatversie nog een minder memorabele opvolger, aangedreven door de 180 pk krachtige 1.4 TSI met zogeheten Twincharger-technologie – de vierpitter rekende immers op zowel een turbolader als een mechanische compressor. Maar daarna bloedde deze RS-lijn dood.
