Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Tesla Model Y: de echte redder van Tesla?

Geschreven door David Leclercq op 18-06-2018

In tegenstelling tot wat velen denken is niet de Model 3 de auto die het overleven van Tesla zal bepalen, maar wel de toekomstige compacte SUV Model Y.

Niet de Model 3 is de belangrijkste factor in het overleven van Tesla, maar wel de Model Y, de toekomstige compacte SUV die de degens komt kruisen met de Jaguar I-Pace en de Audi e-tron. De Model Y zal dan toch gebaseerd zijn op het platform van de Model 3, maar zal op het vlak van productie een belangrijk keerpunt vormen voor het merk. Je zou denken dat het over de assemblagemethodes gaat, maar daar zit het hem niet. Neen, het ware succes zit hem erin dat dit het eerste model van Tesla wordt dat buiten de Verenigde Staten zou worden gebouwd, met alle besparingen op loonkost die je daarbij mag verwachten.

Toekomst?

En dat is niet alles. Dankzij een nieuwe elektrische architectuur (de lengte van de kabelboom zou van 1,5 kilometer inkorten tot minder dan 100 meter) zal de Model Y nieuwe bakens zetten in de wereld van de elektrische auto, terwijl hij zich bovendien voor een veel meer concurrentiële prijs op de markt zal kunnen plaatsen. De combinatie van SUV en elektrische aandrijving zou namelijk een groeiend succes gaan kennen en zou volgens experts zeer snel gaan groeien.

2020

Ter herinnering: Tesla-CEO Elon Musk heeft het model beloofd voor 2020, wat hem dus niet veel tijd meer laat. Veel analisten sparen dus hun kritiek niet en menen dat Musk zich voor de zoveelste keer vergaloppeert in zijn planning. Alles lijkt er in elk geval op te wijzen dat de oplossing voor het probleem uit China zou komen, waar Tesla een nieuw bedrijf heeft opgericht dat zou ontsnappen aan de verplichting tot een 50/50-joint venture met een plaatselijke constructeur voor de productie. Die wet wordt namelijk stapsgewijs afgevoerd.

25 procent belastingen

Vandaag heft China een importbelasting van 25 procent op ingevoerde auto’s. Met deze kunstgreep kan Tesla die taks vermijden en wordt het dus gevoelig competitiever op een markt die grootse ambities heeft voor de elektrische aandrijving. De toekomstplannen sluiten trouwens niet geheel toevallig aan bij die van Panasonic, dat batterijcellen levert en dat het financieel ook lastig heeft. Daarom meldt de Japanse constructeur batterijen te willen gaan bouwen daar waar het nodig is, in de Verenigde Staten én in China…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten